Groep 4

dinsdag 22 september 2020

De afgelopen weken zijn we druk geweest met de eerste blokken van de schoolvakken.

Bij rekenen zijn we druk geweest met de + en – sommen tot 10, getallen tot 100 tussen tientallen plaatsen en we hebben de kwartieren van de klok herhaald. Aankomende periode richten we ons vooral op de getallen tot 100. We gaan het hebben over de buurgetallen en de tientallen.

Bij taal hebben we geleerd een fantasieverhaal te schrijven. Wat is het verschil tussen een weettekst en een verhaaltekst? De kinderen weten nu goed hoe je dit verschil kan zien. We hebben de klinkers en medeklinkers herhaald en hebben woorden geleerd over eten en drinken. Vandaag starten we met een nieuw blok van taal. Hierin leren we nog meer over de verschillende teksten en we gaat het hebben over natuur en weer.

Bij spelling lag en ligt de nadruk op de ei/ij, de ou/au en de sch(r)- woorden. Dit zijn categorieën die we herhalen. Om de woorden van spelling goed in te oefenen, staan deze woorden ook in ons dobbelsteenlezen blad.

Bij de kanjertraining hebben we het gehad over piekeren. Bijna iedere dag checken we in op het bord van de bordsessie. Dan zien we hoe de kinderen binnenkomen in de ochtend. Aan het eind van de dag checken we ook weer uit. Ze kunnen kiezen tussen groen, geel en rood. Ze mogen erover vertellen als ze dat willen. Dit sluit mooi aan bij de Kanjertraining over piekeren. We praten over onze gevoelens en de kinderen krijgen de mogelijkheid om te vertellen waarom ze zich zo voelen.

Het werken in groep 4 gaat al super goed! We zijn enorm trots op de kinderen.