Kanjerschool

Rietendakschool is een Kanjerschool

De Kanjertraining is een manier van omgaan met elkaar. Het zorgt voor een betere relatie tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leraren. En er ontstaat een veilige sfeer op school en de kinderen voelen zich daardoor fijner. De Rietendakschool is een gecertificeerde Kanjerschool. Dit betekent dat alle leerkrachten de opleiding hebben gevolgd om te werken met de Kanjertraining.

Waarom de Kanjertraining?

In groepen gedragen kinderen zich anders dan wanneer ze alleen zijn. Alle kinderen maken wel eens een verkeerde grap, pesten, zijn weleens bang en doen wel eens stoer. Is dat erg? Nee, daar is op zich niets mis mee. Maar er zijn ook kinderen die alleen nog maar stoer kunnen doen, vervelend, grappig of bang. Is dat erg? Nou nee, maar de kinderen hebben er zelf vaak veel last van. Eigenlijk willen de bange kinderen, de vervelende en de grappige kinderen normaal doen, maar ze weten niet hoe. Wij willen de kinderen graag leren hoe zij dat wél kunnen doen. De oefeningen van de Kanjertraining zijn niet alleen handig op school, maar ook voor allerlei situaties waar de kinderen mee in aanraking kunnen komen in onze maatschappij.

Vier petten

In de Kanjertraining maken we gebruik van vier gedragstypen. De Kanjer (witte pet), de Vlerk (zwarte pet), de Aap (rode pet) en het Konijn (gele pet). Kinderen gedragen zich, evenals volwassenen, verschillend in verschillende situaties. Je bent dus geen gedragstypetje, maar je gedraagt je als de Kanjer, Konijn, Aap of Vlerk. Voor de kinderen is dit al snel herkenbaar.

Daarnaast werken we met vijf afspraken uit de Kanjertraining:

• we helpen elkaar;
  • we zijn te vertrouwen;
  • je bent niet zielig;
  • niemand speelt de baas;
  • niemand lacht een ander uit.

We werken volgens het protocol sociale veiligheid van De Kanjertraining:

Sociale Veiligheid Protocol kanjertraining

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over de Kanjertraining? Kijk dan op www.kanjertraining.nl
Juf Monique Kraayenhof (gr. 4/5) is kanjercoördinator: kanjercoordinator