Nieuws uit groep 8

donderdag 29 februari 2024

Weer een weekje goed opgestart na de voorjaarsvakantie.
We zijn goed met elkaar gestart en ik merk de laatste twee dagen een prettige sociale en een prettige werksfeer in de groep, mijn complimenten!

Voor de vakantie hebben we alle rollen verdeeld voor de eindfilm.
Het script is ook al meegegeven naar huis en een versie kan op school blijven.
Deze week hebben we met muziek ook al het eerste liedje geoefend.
We zullen steeds meer gaan kijken naar de kledingstukken, het decor en de tekst/liedjes.

Tijdens de kanjertraining blijven we letten op het stappenplan met de klassenregels.
We hebben deze week de kanjerles nog op de planning staan. Deze zal gaan over het hoofdstuk toekomst. Dit is het laatste hoofdstuk van het werkboek. Daarna zullen we meer kanjeroefeningen doen en meer kijken naar wat er op dat moment speelt en nodig is.

Met de vakken zijn we met de volgende dingen bezig
We hebben Atlantis en taal en natuurzaken aan elkaar gekoppeld.
Met Atlantis hebben we het boek: een razendsnel regelcentrum. Dit gaat over alles wat met je brein en je zenuwen te maken heeft. Natuurzaken past daarbij aangezien dit hoofdstuk gaat over je zintuigen. Taal gaat over microben. Microscopische deeltjes in je lijf en buiten je lijf die je helpen of juist niet helpen.
Rekenen zijn we net als spelling in blok 7. Spelling is vooral herhaling en het blijven oefenen van de woordsoorten / zinsdelen en leestekens. Met rekenen zijn we nu vooral bezig met het oefenen van breuken en het berekenen van het gemiddelde door zelf onderzoekjes te doen. Ook met taal starten we een proefje waarvan we een verslagje schrijven. Engels zijn we bezig in het hoofdstuk: describing people. De vrijdagmiddagen gaan we gebruiken voor een creatief onderwerp en tussendoor werken we aan ons project.

In de weektaak zit rekenen en begrijpend lezen en taalverzorging.
We gaan met het huiswerk 1 vak minder doen.
Dat betekent dat het of : rekenen en taal/spelling is of rekenen met begrijpend lezen.
Na de meivakantie gaat het huiswerk er achterweg voor de leerlingen.

Agenda tot de meivakantie:
Binnenkort hebben we nog een uitje naar het Krullermuller museum. De planning ontvangen we nog maar hoogstwaarschijnlijk zijn we die dag ook om 14.15 terug op school.

15 maart: Uitje naar Corpus ( wij zijn dan om 15.15 terug op school)

22 maart: brugklasworkshop op school

28 maart: gekookt ei mee voor eitje tik

29 maart: vrij goede vrijdag

1 april: vrij tweede paasdag

4 april: paleis het loo bezoek (wij zijn dan om 14.15 terug op school)

9 april: studiedag: vrij

10 april: schoolfoto

19 april: project in de klas – eigen restaurantgerecht meenemen

26 april: koningsspelen en 2 weken meivakantie

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag.
Dit mag via Parro, de mail of na schooltijd in de klas.
Belangrijke mededelingen die vergeten zijn, worden ook in de Parro gedeeld, houd u deze dus goed in de gaten.

Groetjes Juf Naomi