Nieuws uit groep 7/8

donderdag 8 juni 2023

De leerlingen van groep 7 zijn ook deze week klaar met hun laatste cito toetsen.
De ouders van groep 7 zullen komende week een mailtje ontvangen wanneer de gesprekken kunnen plaatsvinden voor het pre-advies.
Deze plan ik in de week na het schoolkamp van groep 8 in.
Het is een beetje beholpen qua dagen omdat cito ze zo kort dag verstuurd.

Met de vakken zijn we met de volgende dingen bezig.
We zijn met rekenen bijna klaar met blok 9.
Dit zal zo’n beetje het laatste blok zijn, blok 10 kunnen we waarschijnlijk niet helemaal afronden.

Werkwoordspelling: Hiermee blijven we vooral oefenen met de onderdelen die uit de analyses kwamen van de cito. Er zijn 4 dingen die veel opvallen.
1. In de verleden tijd nooit dt : werdt (mag niet)
2. De oude kast : (is een hij/zij/het en krijgt dus een t) : De oude kast wordt gemaakt.
3. Een voltooid deelwoord eindigt 9/10 keer op een d : gevoetbalt is fout, gevoetbald is goed
5. De dubbele medeklinker in de verleden tijd : brand – brandde

Met Atlantis zijn we bezig met het maken van de opdrachten die horen bij de meest belangrijke teksten uit het nieuwe boek. Groep 8 heeft deze afgerond deze week en groep 7 maakt die opdrachten volgende week als zij zelfstandig werken wanneer groep 8 op kamp is.

Met zaakvakken hebben de leerlingen vragen voor de vragenmuur gemaakt en hun kennis wat ze al weten opgeschreven voor het thema van de wereldoorlogen. We hebben gisteren de vragen in tweetallen of drietallen opgelost en hebben de samenvatting al eventjes mee om thuis te leren voor de toets aanstaande dinsdag. Het laatste gedeelte van het jaar focussen we ons op de topografie en op een creatieve aardrijkskunde/natuur opdracht.

Met Kanjertraining hebben we vandaag de laatste twee leerlingen gehad. Iedereen heeft zijn of haar tips/tops in de map mogen bekijken. Deze worden met de rapporten meegegeven naar huis.

We hebben ook een stelling gekozen voor het debat en zijn hiermee begonnen door een voorzitter en een naam voor de partij te kiezen. Daarna hebben we onze argumenten bedacht en we hebben vandaag het echte debat gehouden.

Met de musical maken we grote stappen wat betreft het decor. De tekst gaat ook goed samen met de liedjes. We hopen de decors aanstaande vrijdag af te hebben en volgende week kennen we scene 1/12. We gaan dan alles achter elkaar blijven oefenen en zorgen dat alles klopt.

Tussendoor zult u merken dat de leerlingen vast wat werkboeken etc. mee krijgen naar huis. Dit is dit schooljaar zo vroeg, aangezien we nog moeten verhuizen naar een ander lokaal. In verband met nieuwe ventilatie moet daarom alles van de muren en uit de kasten.

We hebben voor volgende week een fantastische weersvoorspelling voor het schoolkamp van groep 8.
We gaan er drie leuke dagen van maken. U ontvangt dit weekend van mij de laatste puntjes op de i.
Wij als juffen hebben er in ieder geval al heel veel zin in.

Agenda:
– Dinsdag 13 juni : werkstuk af, toets geschiedenis en concert in Orpheus
– Woensdag 14/ donderdag 15/ vrijdag 16 juni : kamp
– Maandag 19 juni: vrij
– Woensdag 21 juni : apenheul
– Donderdag 22 juni : rapport mee
– Vrijdag 23 juni: vrij
– Woensdag 28 juni : schoolreis groep 1-7
– Vrijdag 30 juni : sterrenshow
– Woensdag 5 juli: afscheid groep 8
– Donderdag 6 juli : wisselochtend
– Vrijdag 7 juli: zomervakantie 12 uur en meester en juffendag

Mochten er verder nog vragen of opmerkingen ergens over zijn, dan horen we dat graag.
Groetjes,
De juffen van groep 7/8