Nieuws uit groep 7/8

donderdag 10 november 2022

Rekenen
We zijn in dit blok met groep 8 fanatiek bezig met het herhalen van procenten in kortingen  en met groep 7 zijn we druk bezig met het aanleren van de breuken. Met name plus en minsommen met gelijke en ongelijke breuken. Soms nog lastig, maar het gaat steeds beter.
We hebben in het huiswerk hier ook gericht op bijgestuurd en hebben in het huiswerk gelet op contextsommen.

Taal
Met taal hebben we volgende week de toets van het blok over strips en China.
In het blok hierna hebben we gekozen voor een thema dat past bij ons thema van natuur en bij ons thema van Atlantis. Zo herkennen we sneller woorden en kunnen we makkelijker leren.

Atlantis
We hebben vandaag de toets van blok 1 van Atlantis gehad.
We gaan deze invoeren en we zullen de score nog aan de leerlingen bekend maken.
We starten volgende week met een nieuw thema.

Natuurzaken
We zijn met groep 8 begonnen in het thema over de zintuigen en zijn met groep 7 begonnen in het thema over hemel en aarde.

Citotrainer
We behandelen elke week een nieuw boekje van de citotrainer.
Daarbij oefenen we de opgaves vanuit junior einstein waarin goed gekeken wordt naar verschillende onderdelen en vakken voor de echte cito. Dit zetten we weg op de weektaak als het niet afkomt in het uurtje tijdens de les.

Mediamasters
Tijdens de Week van de Mediawijsheid doen de leerlingen van groep 7 en 8 mee aan MediaMasters. Met deze serious game maken de kinderen spelenderwijs kennis met de kansen en gevaren van media. In de klas en thuis gaan zij aan de slag met verschillende opdrachten over onderwerpen, zoals: WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws. De klas die de meeste bits (punten) scoort, mag zich de ‘meest mediawijze klas van Nederland’ noemen én wint mooie prijzen. Wil je meer weten? Kijk dan op www.mediamasters.nl.

Schoolontbijt en op tijd komen.
We merken dat doordat de bel om 8.20 gaat, iedereen mooi op tijd in de klas is.
Daarnaast hebben we gemerkt dat het fijn is dat we niet met een lege maag hoeven te starten.

Kanjertraining
We zijn met de kanjertraining begonnen met pettenkwadrant.
Hierbij zijn elke week 2 leerlingen aan de beurt om kwaliteiten en tips te krijgen van de rest van de groep leerlingen. Vorig jaar hebben we dit ook al eens gedaan, alleen kwamen niet alle leerlingen door tijdsnood aan bod. Dit jaar willen we graag dat iedere leerling aan de beurt komt.

Belangrijke data die we met de kinderen besproken hebben in hun agenda:
– In de week van 21 november zijn er facultatieve oudergesprekken (hierover volgt meer informatie)
– vrijdag 25 november : Sinterklaas , 12 uur vrij (surprise donderdag 24 november op school)
– maandag 28 november : leerlingen vrij in verband met studiedag
– woensdag 30 november : ASK theater Robin Hood
– dinsdag 6 december: start lootjesboomverkoop
– donderdag 22 december: kerstdiner
– vrijdag 23 december : 12 uur vrij

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn dan horen we dat graag.
Met vriendelijke groet,
Juf Linda en Juf Naomi