Veilig leren lezen kern 8

dinsdag 29 maart 2022

Beste ouder,

Merkt u ook hoe hard het ineens gaat? De kinderen maken nu echt flinke sprongen met lezen! In deze brief krijgt u weer informatie over het taal- en leesonderwijs in de komende paar weken.

Thema kern 8: Wat kan jij?

In het ankerverhaal ‘Een koninklijke maaltijd’ gaan Eef en Tom logeren bij hun oma. Het buurjongetje van oma, Lin, komt ook. Het wordt een groot feest met verkleedpartijen en toneelstukjes. De leerlingen van de maan-aanpak lezen vervolgens een verhaal over hoe oma een taart had willen bakken en de leerlingen van de zon-aanpak maken kennis met de boze buurman van oma. Woorden die aan bod komen, zijn onder andere: je verkleden, logeren, knuffelen, de koffer, rommelen, verlegen, wennen en de slaapkamer, maar ook: het applaus, je adem inhouden, toneelspelen en optreden.

Woordtypen in kern 8: lezen en spellen

De nieuwe woordtypen in kern 8 zijn:

• woorden van één lettergreep die beginnen én eindigen met twee medeklinkers, zoals: sterk;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -b of -d, zoals: web en goud;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -nk, zoals: bank;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -ch(t), zoals: lach en bocht;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met een schr-, zoals: schrift;
  • verkleinwoorden van twee lettergrepen, zoals: muisje, boompje en stoeltje;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -a, -o, of -u, zoals: sla, vlo en nu.

De leerlingen die werken met zon-materialen leren de volgende woordtypen lezen:

• woorden van twee lettergrepen die eindigen op -ig of -lijk, zoals: twintig en vrolijk;
  • woorden van twee lettergrepen die eindigen op -ing, zoals: koning;
  • samengestelde woorden van drie lettergrepen, zoals: appelboom;
  • verkleinwoorden van drie lettergrepen, zoals: zakdoekje;
  • woorden van drie lettergrepen met een voorvoegsel, zoals: onrustig, ontdekking, bezoeken, gevaarlijk en verkouden.

Spelling

Verder werken we in deze kern toe naar het goed kunnen schrijven van:

• woorden van één lettergreep die beginnen met of eindigen op twee medeklinkers, zoals: stal en wesp;
  • eenvoudige samenstellingen van twee lettergrepen, zoals: zakmes en voetbal;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met sch- ,zoals: schaap;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -ng, zoals: bang.

We hebben ook de spellingsmethode Staal geïntroduceerd in groep 3, de komende weken leren de kinderen 7 categorieën aan .  We hebben het hakwoord, het speciale hakwoord en het zangwoord aangeleerd.

Het rekenen gaat ook snel , we zijn bezig met het getalbegrip op de getallenlijn t/m 100 en we automatiseren het klokkijken hele en halve uren , een uur vroeger en een een uur later. De min en plus sommen t/m 10 en 20 worden geautomatiseerd. Hard werken dus.

De judo en muziekgastlessen zijn een groot succes, de kinderen doen fanatiek mee. Het zingen en sporten wordt zo goed aangemoedigd.

Greetz | Verjaardagskaart vogeltje - Verjaardagskaart sturen