Nieuws uit groep 5/6

donderdag 5 november 2020

Vorige week vrijdag hebben wij lootjes getrokken voor de surpriseochtend. Wat zijn de kinderen enthousiast! Wij hopen dan ook op hele mooie surprises. Denkt u eraan dat de surprise op maandag 23 november op school moet zijn. Deze week zijn wij begonnen met een “bordsessie” in de klas. Dit doen de meesters en juffen ook op school naar aanleiding van de werkwijze van stichting leerkracht. Met elkaar hebben wij een doel bedacht waar wij met de klas de komende periode aan gaan werken. Het doel voor onze groep is “wij spelen leuk buiten en lossen zelf problemen op”.

Wij beginnen nu voortaan de ochtend met “inchecken” (hoe voel ik mij vandaag door middel van smileys). Kinderen die hier iets over willen vertellen mogen dit delen met de klas. Aan het eind van de dag gaan we ook weer “uitchecken”. Wij willen zo ook een beter beeld krijgen hoe het kind zich voelt bij het op school komen en hoe wij de dag met elkaar afsluiten. Ook doen de kinderen de in- en uitcheck zelf voor de groep. Dit wissel wij af.

Vanaf morgen mogen de kinderen op vrijdag brood meenemen om een tosti te maken tussen de middag. Wij hebben met de klas 3 tostiapparaten gekocht en 1 van een ouder gekregen. 1 van de apparaten is alleen voor de kinderen die geen varkensvlees mogen eten. Hier is een sticker opgeplakt. Daarnaast zijn wij druk bezig met de kanjertraining. Vooral samenwerken staat centraal in onze groep. De groep was in 3 groepjes verdeeld, in ieder groepje moest er 1 leerling uit de kring, de kring ging in de knoop en de leerling die uit de kring was moest de groep weer uit de knoop halen(zie foto).

Ook hebben we de ‘dirigent gespeeld. Hier ging 1 leerling in het midden staan met een blinddoek voor en een andere leerling uit de groep moest wat zeggen en mocht kiezen of hij/zij dit met een gewone stem of een gekke stem wilde doen, de dirigent moest dan raden welke leerling dit was. Dit was best lastig om te raden, zelfs voor de juf. We krijgen geregeld vragen van kinderen die hulp nodig hebben bij het maken of leren van huiswerk. Dit is geen probleem maar altijd even in overleg met het thuisfront.

Morgen gaan wij met de helft van de klas papier-machén en de andere helft gaat een bouwopdracht doen tijdens het knutselen. Wilt u rekening houden met de kledingkeuze van uw kind?

Groetjes,

Juf en meesters