Nieuws uit groep 4/5

donderdag 28 maart 2024

Bakkerijmuseum

Op 14 maart zijn wij met de groepen 4 en 5 naar het Bakkerijmuseum in Hattem geweest. De buschauffeur was een beetje later dan gepland, maar we waren gelukkig op tijd in Hattem. De vrijwilligers van de ABN Amro Foundation en de bakker stonden ons al op te wachten. Eerst vertelde de bakker een verhaal en liet hij zien hoe je Paasdieren kan maken van brood. Daarna mochten de kinderen zelf een Paashaas koek maken. Terwijl de koeken in de oven gingen, gingen de kinderen met de vrijwilligers een speurtocht door het museum doen. Aan het eind kregen ze hun zelfgemaakte koek mee naar huis.

Compositie maken met kunstenaar Stephan

Vrijdag 15 maart had groep 4/5 weer geluk. Dit keer kwam kunstenaar Stephan weer op bezoek en is met de kinderen gaan stempelen. Niet zomaar met stempels, maar met dagelijkse materialen; een oude schoen, een aardappelstamper, een blikje en nog veel meer. Aan het eind werden een paar composities getoond aan de klas. Heel leuk dat ieder kind weer iets anders zag in het kunstwerk van een ander kind. Ze konden dit erg mooi verwoorden.

Vakken

Groep 4 is heel druk met de keersommen. De tafels van 1, 2, 5 en 10 hebben we al flink geoefend. Veel kinderen hebben al een sticker op de tafelposter. We gebruiken werkboekjes en werken op de computer met de sommen. Bijvoorbeeld op www.rekenen.nl of www.tafeldiploma.nl . Ook doen we geregeld een spelletje met de keersommen. Juf zegt de een som en gooit dan een dobbelsteen naar iemand. Die mag het antwoord geven en de dobbelsteen weer terug gooien. Soms vliegt die dobbelsteen de hele klas door. Ook herhalen we de digitale klok (hele uren, halve uren en kwartieren) en zijn we bezig met de maandkalender. Begrippen als: (eer) gisteren, (over) morgen, over 2 weken, 1 week geleden gebruiken we om de kalender af te lezen.

Met taal herhalen we de woordenschat van de thema’s die we hebben gehad en gaan we binnenkort starten met het thema Gek.

Met Atlantis sluiten we bijna het thema Kriebelbeestjes af en gaan we naar het thema Speel je mee?. Het tweede voorleesboek van de Gorgels (De Gorgels en het geheim van de gletsjer) moeten we wel nog even uitlezen.

Groep 5 is bezig met minsommen aanvullen en grote keersommen uitrekenen met teveel. Dit gaat al steeds beter doordat de tafels er steeds beter inzitten bij de kinderen. Wij oefenen hier dan ook regelmatig mee en doen dit dan op verschillende manieren met bijvoorbeeld een tennisbal of een kahoot.

Ook zijn wij gestart met het nieuwe thema van taal “Ziekenhuis”. Dit thema hebben de kinderen al wel een keer gehad maar wij zijn nu de nieuwe versie aan het uitproberen. Ook voor de juffen is dit even wennen. Als groep gaan wij een doel opstellen wat we willen behalen en koppelen daar dan ook een leuke beloning aan. Wat dit gaat worden gaan wij met de groep overleggen.

Met Atlantis sluiten wij bijna het thema dieren in het wild af en gaan wij dan starten met het thema sterke verhalen. Ook het voorleesboek van Roald Dahl vonden ze erg leuk en hebben wij zelfs een tweede boek de tovervinger al bijna uit.

4 april: naar Paleis het Loo met de ABN Amro Foundation

9 april: Kinderen vrij vanwege studiedag