Nieuws uit groep 4/5

donderdag 29 februari 2024

Het is vandaag de laatste dag van de maand februari. Dit jaar hebben we 29 dagen in de maand. Dus we hebben in de klas besproken wat een schrikkeljaar is en dat het jaar dan 366 dagen heeft i.p.v. 365 dagen. Interessant, maar ook best gek :).

Na een weekje vakantie zijn we weer fijn gestart met elkaar. De Leerling in Beeld (Cito) toetsen zijn geweest en de kinderen hebben hun rapport gekregen. De rapportgesprekken zijn in volle gang. Een aantal van u heb ik al mogen spreken en aankomende week zal ik degene zien die nog niet zijn geweest. Fijn dat iedereen zich heeft ingeschreven!

Ondertussen werken we in de klas hard door aan alle vakken. Met rekenen is groep 5 inmiddels alweer bezig in blok 7 en gaan hiermee aan de slag met optellen en aftrekken tot en met 1000 doormiddel van splitsen. Ook groep 4 gaat bijna met blok 7 aan de slag. In groep 4 zijn we druk met de keersommen. De tafel van 1, 2, 10 en 5 hebben we geoefend en blijven we herhalen. Ook in groep 5 blijven we de keersommen herhalen, zodat ze nog beter geautomatiseerd zijn. Dit doen we, omdat de sommen nu groter worden (denk aan 67×4) en we met deelsommen bezig zijn. Dan helpt het om de kleine keersommen goed en snel te kunnen.

De boekbesprekingen van groep 5 zitten er op. De kinderen hebben het goed gedaan! We zijn nu bezig met de boekbesprekingen van groep 4. Best wel spannend om voor de groep te staan, maar de klas laat zien dat ze elkaar daarin goed kunnen helpen en aanmoedigen. Groep 5 krijgt binnenkort de informatie over hun spreekbeurt en krijgen dan ook een informatieblad mee naar huis.