Nieuws uit groep 4/5

woensdag 20 september 2023

Afgelopen dinsdag hadden we ons uitje naar Artis in Amsterdam! Wat een gezellige dag. De vrijwilligers van de ABN Amro Foundation stonden ons op de parkeerplaats al op te wachten. De kinderen gingen in groepjes van 6 á 7 kinderen met 2 vrijwilligers mee. Samen liepen ze door de dierentuin en om half 12 kregen ze bij het restaurant een lunchtasje met een broodje, appelsap en een appel. Daarna mochten ze ook nog een waterijsje halen. Om half 2 gingen we terug naar de bus. Er was veel enthousiasme bij de kinderen, de vrijwilligers en de juffen!

Natuurlijk zijn we ook nog steeds hard aan het werk in groep 4/5:

Groep 4 is met spelling al met de vierde categorie bezig, het plankwoord; daar mag geen ‘g’ tussen (de bank, ik drink, de klank).

Groep 5 is nog bezig met het herhalen van de categorieën van vorig jaar en met de woordsoorten (lidwoord, zelfstandig naamwoord, enkelvoud, meervoud). Ook de leestekens worden herhaald; punt, vragenteken en hoofdletter. In blok 2 gaan ze ook leren dat er hoofdletters moeten bij aardrijkskundige namen (Apeldoorn, Nederland).

Met rekenen is groep 4 bezig geweest met de (bijna) lege getallenlijn, de klok uren vroeger en later zetten (of een half uur) en met plus-en minsommen t/m 10. Ook zijn we vorige week begonnen met plussommen die over de 10 gaan, waarbij we de strategie: rekenen via de 10 gebruiken. Op de foto ziet u voorbeeld sommen.

Groep 5 is met rekenen druk met de tafelsommen, de getallen t/m 1000 en het aflezen van de digitale klok, hele en halve uren.

Wat fijn om te zien dat de kinderen graag nieuwe dingen willen leren, hard werken en fijn spelen met elkaar. Het is soms nog steeds wel even wennen tussen groep 4 en 5, maar ze leren elkaar steeds beter kennen en het is mooi om te zien dat bijvoorbeeld in de rij naar de gym de kinderen zich mengen en je daar dus 4 en 5 echt door elkaar ziet.

Trotse juffen!!

Agenda:

-woensdag 4 oktober: Start Kinderboekenweek                                                                                                                                                               -maandag 9 oktober: sponsorlooplijst inleveren op school
– vrijdag 13 oktober : sponsorloop
– maandag 16 tot en met vrijdag 20 oktober: herfstvakantie