Nieuws uit groep 4

donderdag 7 oktober 2021

Muziekles

De afgelopen weken hebben de kinderen muziekles gehad van juf Ragnhild. Zij is met de kinderen bezig geweest met ritme. Een ritme klappen op hun eigen naam of een ritme laten horen op een muziekinstrument. Daarnaast zijn we in de klas ook bezig met het liedje van de Kinderboekenweek. Dit liedje heet ‘Worden wat je wil’ en is van Kinderen voor Kinderen. Het liedje gaat best snel en het dansje ook, maar de kinderen dansen en zingen vrolijk mee.

Spelling

Inmiddels kennen de kinderen al vijf categorieën:

1. Ik had u al verteld dat we bezig zijn met de hakwoorden; ik schrijf het woord zoals ik het hoor. Speciaal hakwoord; daar mag geen u tussen (melk, tulp, twaalf)
  2. Zingwoord; net als ding-dong.
  3. Luchtwoord; korte klank + cht met de ch van lucht. Behalve bij hij ligt, hij legt, hij zegt.
  4. Plankwoord; daar mag geen g tussen.
  5. Eer-oor-eurwoord; eer-woord, ik schrijf ee. Oor-woord, ik schrijf oo. Eur-woord, ik schrijf eu. Eel-woord, ik schrijf ee.

Elke dag worden de categorieën herhaald en geoefend in een oefendictee.

Spelletjes

Wat zijn wij gek op spelletjes in de klas. We doen weleens spelletjes uit de kast of uit de rekenkist. Maar we zijn ook gek op commando pinkelen. Vraagt u maar eens naar commando cheeseburger of commando vlaggetje. Ook doen we een vorm van galgje. Juf bedenkt een woord en zet streepjes _  _  _  _ op het bord. De kinderen krijgen 12 kansen (streepjes IIII) om letters te raden en zo achter het woord van juf te komen. Tot nu toe winnen meestal de kinderen, maar juf heeft ook een keer gewonnen.

Groetjes,

Juf Kelly