Nieuws uit groep 1-2

dinsdag 23 april 2024

Vanaf de krokusvakantie hebben we in groep 1 en groep 2 gespeeld en gewerkt binnen het thema

“Wij wonen in een paleis”

Alle kinderen in de klas zijn bezig geweest met vragen te bedenken over wat je zou willen weten over        ” in een paleis of kasteel wonen”. En iedere week zijn we op onderzoek uit gegaan om antwoorden te vinden en ook nieuwe dingen te leren en te ontdekken over iedereen binnen de koninklijke familie. En wat is er in en rondom een paleis te zien? Wat doet het personeel in een paleis?

In de klas hebben we de huishoek ingericht als vertrek van een paleis, waar prinsessen,
koning en koningin en hofdames en heren zich o.a. kunnen verkleden. In de klas is ook een groot roze paleis, waarmee wordt gespeeld. Later is daar nog een kasteel bijgekomen.

In de hal is de keuken van het paleis ingericht waar bv. “koekjes en ander lekker eten”, maar ook           bv. “gastenlijstjes” of andere lijstjes gemaakt werden. In de hal was de watertafel veranderd in een paardenstal, waar paarden konden rusten, hooi eten en daarbij in een hoekje de paarden gewassen konden worden. In de bouwhoek kon een kasteel of deel van het kasteel of paleis gebouwd worden.

In een paleis zijn de tafels meestal mooi gedekt, wanneer iemand van het koningshuis gaat eten. Daarom hebben we in de klas aan de verteltafel ook een tafel netjes gedekt met mooi servies.

Op school hebben de kinderen kunnen genieten van de voorstelling “Prins Willem danst”.
Dit was een interactieve vertelvoorstelling voor de kleuters, als voorbereiding voor hun bezoek aan paleis Het Loo en het hondje Willem Waf. Alle kinderen waren voor de voorstelling feestelijk gekleed.

De week daarna zijn de kleuters ook werkelijk op bezoek geweest op paleis Het Loo. De kinderen konden daar de paardenstallen, verzameling auto’s van het Koninklijk Huis en ook de tuin van Het Loo bewonderen.
De kinderen hebben opgemerkt, dat de paarden er niet meer waren, maar de stallen in Den Haag zijn, dichtbij het paleis van koning Willem Alexander, het paleis Huis Ten Bosch. En dat paleis Het Loo een paleis is geweest van de vroegere koningin Wilhelmina.

Ondertussen werd de vragenmuur in de klas steeds meer uitgebreid met nieuwe vragen en afbeeldingen.

Want ook in de weken daarna deden de kinderen onderzoek naar het kasteel en de bewoners, de ridders. De kinderen hebben geleerd over hoe het leven in een kasteel kan zijn en hoe een gracht, de poort en kantelen eruit kan zien. Maar ook wat een ridder draagt, zoals de helm, de maliënkolder, het schild en het zwaard.

In de klas hebben we prentenboeken voorgelezen over een koning, een ridder,….Er zijn veel kinderen “vertelkanjer” geweest. Een vertelkanjer vertelt het verhaal van het prentenboek.

De afgelopen weken hebben we paarden, kastelen en een schild geknutseld en koning Willem Alexander en koningin Maxima getekend met wasco.

Van kunstenaar Stephan hebben we nog een creatieve workshop gehad. De kunstenaar leerde ons hoe we met een klontje klei en verf vormen konden stempelen op een groot papieren vel.

In de klas is een nieuwe tafel ingericht, de lettertafel. Hier wordt extra aandacht besteed aan de “letter van de week”. In deze periode waren de nieuwe letters de: d-r-g-a.

Ook nieuw is de letterkoffer, die telkens met een ander kind mee naar huis mag en iets van de letter van de week in de koffer kan stoppen.

In de kring proberen de kinderen het raadsel oplossen, wat er in de koffer  zit. En daarna worden de dingen op de lettertafel tentoongesteld.
Cijfers oefenen doen de kinderen natuurlijk ook. Vaak in een spelvorm oefenen we de cijfers 1-20.

Op de laatste donderdag voor de meivakantie  is het thema afgesloten met een uitvoering voor de ouders. Kinderen hebben in de hal en klas laten zien hoe koning, koningin en prinsessen, samen met paarden,
koets aankomen, langs de optocht zwaaien en handen schudden, een maaltijd eten aan de sjiek gedekte tafel. En hoe iedereen danst voor de koning, muziek maakt en grappige dingen laat zien.