Nieuws uit groep 1-2

woensdag 24 januari 2024

In het nieuwe jaar zijn de kinderen samen met de juffen begonnen met het spelen en werken in een nieuw thema:

“Wij kleden ons warm aan”

In en buiten de klas besteden we aandacht aan hoe wij mensen ons in de winter warm kunnen houden. Door ons warm te kleden in een warme trui, warme jas, een sjaal, muts, oor- en hoofdbanden, handschoenen en warme laarzen kunnen we de kou wel aan. Buiten de klas in de hal is er een kledingwinkel als speelhoek ingericht, waar allerlei winterkleding kan worden gekocht of verkocht. In de winkel is een toonbank met kassa gemaakt. Hier wordt de kassa met geld geteld en met geld geoefend te leren rekenen. Ook oefenen de kinderen door het schrijven van prijskaartjes. In de winkel hangt winterkleding en is een paskamer met spiegel, om kleding te passen.

In de bouwhoek kon een voederhuisje of een wintertuin worden gebouwd. In de zandtafel zijn tunnels gegraven. En ook is de zandtafel even veranderd in een sneeuwtafel met nepsneeuw.

Sneeuw en ijs, binnen en buiten

Buiten op het schoolplein is er gespeeld met echte sneeuw en ontdekt dat op het plein met een ijslaag het echt glad kan zijn. Dat water in kou bevriest en in warmte bevroren water als ijs of sneeuw smelt, was in het koude winterweer de afgelopen weken een mooie ontdekking.

We zijn in de groep ook bezig met de vraag hoe dieren zich warm houden en in de winter leven. Buiten naast de school hebben we voor  egeltjes een holletje voor het schuilen gemaakt. In de klas hebben we antwoorden op vragen gezocht en gevonden op welke dieren een winterslaap houden en hoe ze warm blijven. Vogels blijven warm door hun dons en veren. Andere dieren, zoals een rendier, de wolf, de eekhoorn en beren hebben een dikke vacht. En dieren, die leven in het koude water , zoals een walrus of orka hebben een dikke huid met een speklaag.

Boeken en Lezen

We spelen en werken deze weken rondom de themaboeken

“Kikker in de kou” en “Een ijsbeer in de tropen”.

De activiteiten stonden de afgelopen weken veel in het teken van boeken. Groep 1 en groep 2 hebben een bezoek gebracht aan de bibliotheek. Elke vrijdag worden boeken geruild in de biebbus bij school.

Op school hebben de kinderen een  muzikale voorstelling gezien, die gemaakt was over het prentenboek “Giuseppe”, de groene flamingo. Tijdens de voorstelling kon er soms lekker gedanst worden.

In de klas kregen we bezoek van kinderboekenschrijver Loes Riphagen, die haar boek  “Coco kan het” ging voorlezen en ook met de kinderen mooie tekeningen over Coco  ging maken.

De Nationale Voorleesdagen zijn van woensdag 24 januari t/m zaterdag 3 februari 2024 . Daarom kwam Frederique “Help! Een verrassing!”  in de klas voorlezen. Het boek is nu al verkozen tot het prentenboek van het jaar 2024.

Deze weken oefenen we in de klas:

De letter van de week: w (winter, warm, wanten…) – Het cijfer van de week: 9

De letter van de week : i (iglo)                                      – Het cijfer van de week: 10

Verder worden nieuwe letters en woorden, rijmen van woorden geoefend.

De winter houdt nog even aan

De komende weken gaan we nog verder met het winterthema, om te spelen en te werken rondom koud winterweer, in een omgeving met sneeuw en ijs zoals bv. ook op de Noordpool en Zuidpool.