Leerlingarena

donderdag 15 september 2022

Vanochtend hebben we een leerlingarena gehouden over de Kanjertraining en de veiligheid op school. De leerlingen hebben verteld hoe het gaat bij hen in de klas en wat er nog beter kan. Heel mooi om te horen dat de leerlingen vertellen dat ze altijd bij hun juf of meester terecht kunnen als zij een probleem hebben. Ze voelen zich vrij om naar de juf of meester toe te gaan. Ook vertelden de leerlingen dat zij zichzelf kunnen zijn in de klas. Al is het wel jammer dat je geen capuchon of pet op mag in de klas.
De kinderen zouden graag vaker kanjerlessen hebben. Met name het pettenkwadrant en de vertrouwensspelletjes vinden zij erg leuk om te doen. Ze geven aan dat de kanjertraining ervoor zorgt dat de kinderen op school weten hoe ze met elkaar om moeten gaan. Soms vinden de kinderen het nog een beetje lastig om stil te zijn als het stoplicht op rood staat. De juf of meester helpt hen er dan aan herinneren. Als iemand zich niet aan de regels houdt krijgt deze leerling eerst een waarschuwing van de juf. De leerlingen vertellen dat ze geen straf krijgen als ze eerlijk zijn en dat de juf of meester altijd met hen in gesprek gaat als er een probleempje is. Als tip geven de kinderen mee dat de juf of meester soms strafregels kan geven aan een kind, wanneer deze zich niet aan de regels houdt.
De kinderen geven aan dat zij de incheck en de check-out van Stichting Leerkracht erg fijn vinden. Ze kunnen dan aangeven hoe het met hen gaat en de kinderen en de juf/meester kunnen hier dan rekening mee houden. Wat ook erg mooi was is dat de kinderen uit de bovenbouw aangeven dat er eigenlijk geen regels hoeven te zijn. Het is vanzelfsprekend dat we respect moeten hebben voor elkaar en stil moeten zijn als iemand anders praat.
Het was erg fijn om de leerlingen te spreken en we kijken uit naar de volgende leerlingarena. Samen maken we onze school steeds beter. De informatie die we van de leerlingen krijgen nemen we mee voor het verbeteren van ons onderwijs. Zo worden we samen elke dag beter!
We willen de kinderen die hebben deelgenomen aan de leerlingarena heel erg bedanken! De volgende keer mogen andere kinderen deelnemen aan de arena.