Leerling- en ouderarena

woensdag 10 februari 2021

Zoals u weet hebben wij weer een leerlingarena en een ouderarena gehouden. Fijn om de leerlingen en ouders online te kunnen spreken over het onderwijs op onze school. Nogmaals hartelijk dank voor jullie inbreng!

Dit keer hebben we met elkaar gesproken over het online onderwijs. Uit de gesprekken kwam naar voren dat het thuiswerken over het algemeen goed is verlopen. Ouders geven aan dat leerkrachten goed bereikbaar zijn en dat zij geholpen worden wanneer dit nodig is. Ook leerlingen geven aan dat zij de leerkrachten goed kunnen bereiken wanneer zij hen nodig hebben. Ouders vinden het soms lastig om thuisonderwijs te geven. Het is toch anders wanneer de juf of meester iets uitlegt. Sommige kinderen vinden het lastig om thuis onderwijs te volgen, zo geven ouders aan. School is school en thuis is thuis voor bepaalde kinderen. Dat maakt het thuisonderwijs lastiger.

Er werd aangegeven dat het prettig is dat de leerlingen de juf of meester de laatste weken meer zag online. Toch vonden sommige ouders de tijden niet altijd prettig. Aangezien we alle groepen om de beurt online les moeten geven is het onmogelijk alle groepen ’s ochtends te plannen. Sommige gezinnen hebben thuis meerdere kinderen en maar 1 laptop. Dan kunnen de kinderen dus niet tegelijk online. Wij begrijpen dat dit een knelpunt is.

Ouders gaven aan dat het prettig zou zijn als de planning niet meer aangepast wordt. Nu is na twee weken het aantal beeldbelmomenten uitgebreid. Dit gaf in sommige gezinnen wat onrust. Zij hadden net een ritme gevonden.

Bepaalde leerlingen kregen extra instructie van bijvoorbeeld een onderwijsassistent. Dit was met name voor leerlingen met leer- of concentratieproblemen. Helaas is het qua planning niet mogelijk dit voor alle leerlingen te doen.

De ervaring van de hoeveelheid werk is erg verschillende. De ene ouder zou graag meer willen. De andere ouder vindt het te veel. Dit is waarschijnlijk afhankelijk van de leerling en de mogelijkheden van de ouder. Ouders merken dat sommige kinderen het lastig vinden om zich te concentreren tijdens het beeldbellen. De juf of meester doet zijn of haar best, maar de leerling vindt het toch moeilijk.

Leerlingen geven aan dat het plannen goed verloopt. De meeste leerlingen beginnen ’s ochtends met hun werk. Sommige kinderen slapen eerst uit. Er zijn kinderen die een planning voor zichzelf maken. Andere kinderen hebben het werk gemaakt zoals het hen uitkwam.

Soms vonden de kinderen het lastig om af te maken. Ze vinden het werken op school fijner. Dan is de juf of meester er direct om hen te helpen. Soms kunnen ouders niet (direct) helpen bij het huiswerk. De kinderen geven aan dat de powerpoints en filmpjes fijn zijn. Ook de instructie van de juf of meester is prettig.

De kinderen geven aan dat ze gestimuleerd worden door hun ouders. Ze geven eerlijk toe dat dit niet altijd werkt. Sommige kinderen geven aan soms gestoord te worden door een jonger broertje of zusje. Dan is het lastig om te focussen op het huiswerk.

De punten die zijn aangegeven hebben wij opgeslagen. We hopen dat het niet nodig is om nogmaals thuis te werken en hopen dat de scholen open kunnen blijven. Mocht het toch nodig zijn dan nemen we jullie feedback mee.