Hoe gaat het in groep 6?

maandag 1 november 2021

De eerste blokken van de nieuwe methode taal/spelling zijn al getoetst. De kinderen worden steeds beter in het toepassen van de geleerde stof in de lessen. Uiteraard herhalen wij de stof die nog moeilijk blijkt, maar het is ook fijn als er een keer thuis extra geoefend kan worden.  Er bestaan vele sites waarop geoefend kan worden. De meest bekende site voor de kinderen is www. meestermichael.nl.

Tijdens het rekenen hebben we grote keersommen herhaald en we komen er maar weer achter dat je hiervoor wel de kleine tafels moet beheersen. Als uw kind nog moeite heeft met een van de tafels 1 t/m 10 dan raden wij u aan ook daarmee thuis te oefenen. De beginselen van de breuken en de inhoudsmaten zijn aangeboden en grote plussommen worden met behulp van het DHTE (DuizendtallenHonderdtallenTientallenEenheden) schema opgeteld. (7545+2123=7000+2000=9000 500+100=600 40+20=60 5=3=8 dus 9000+600+60+8=9668) Maar ook routekaarten aflezen, aftstand meten en bepalen (1 cm is in het echt 20 meter) en coördinaten bepalen zijn in de lessen aan bod geweest. Klokkijken zowel digitaal en analoog blijkt voor veel kinderen ook nog lastig en blijven wij ook herhalen.

Wij zijn bijna aan het einde van het eerste blok van technisch/begrijpend lezen en dan volgt ook voor dit  vak een toets.

Ook de eerste boekbespreking is een feit, een genot om naar te luisteren en kijken. Hopelijk zullen er nog meer van die goede boekbesprekingen volgen. Alle kinderen hebben inmiddels de voorbereidende brief mee en de datum waarop ze de boekbespreking moeten houden.

De eerste toets van wereldzaken en tijdzaken hebben de kinderen ook al geleerd en gemaakt. De leerstof wordt duidelijk gekaderd aangeboden. Tijdens de lessen behandelen wij uitgebreid de stof en maken wij de vragen en bekijken wij filmpjes. Aan het einde van les 3 volgt de samenvatting en deze nemen wij vaak eerst ook nog met de kinderen door. Deze samenvatting gaat mee naar huis en vaak hebben de kinderen ruim een week de tijd om de samenvatting te leren. Mocht het zo zijn dat u denkt voor mijn kind is meer nodig dan de samenvatting alleen, komt u dan even bij ons?

Op dit moment geeft juf Monique natuurzaken en juf Jelse is bezig met blok 2 van tijdzaken en verkeer.

Naast dit alles besteden we natuurlijk ook nog aandacht aan de kanjertraining. Kinderen hebben aangegeven tijdens het invullen van diverse lijsten hoe zij zich voelen binnen de groep. Zij geven aan met wie zij graag spelen en samenwerken. Op basis hiervan zijn er nieuwe groepjes in de klas gemaakt. Ook het pettenkwadrant is erg populair. Mooi om te zien en merken dat de kinderen openstaan voor feedback op hun gedrag!

Naast dit alles maken we vaak tijd vrij voor de creatieve vakken!

De lootjes zijn al getrokken voor de surprises, ook dit jaar zal het vast een geslaagd feest worden! Vanaf woensdag 24 november mogen de surprises meegenomen worden naar school. Graag in een zak! (mits mogelijk) Op donderdag 25 november moeten alle surprises op school zijn!

Mocht u nog ergens vragen over hebben, laat u het dan weten. Wij zijn altijd bereikbaar via de mail, parro app, via de school telefoon en natuurlijk aanspreekbaar op het plein!

Groeten,

Juf Jelse en juf Monique