Groep 4/5

donderdag 5 oktober 2023

Start Kinderboekenweek

Gisteren hebben we de opening van de Kinderboekenweek met het thema “bij mij thuis” gehad.
Wat was het leuk om te zien hoe enthousiast de leerlingen reageerden op de verschillende boekpersonages die de juffen en meester lieten zien.
Er waren grote verkleedpartijen geweest en zo zagen we kikker, de gekke mama, Pipi Langkous, woeste Willem, rupsje nooit genoeg en super juffie onder andere voorbijkomen.
De kinderen moesten doormiddel van een zoekkaart alle juffen en meester zoeken uit het boek. Dit deden de kinderen in kleine groepjes en dat ging dan ook hartstikke leuk samen.
Toen ze allemaal gevonden waren hebben wij nog vrolijk met elkaar gedanst op het nummer van kinderen voor kinderen “bij mij thuis”.
Een geslaagde opening konden wij dan ook met z’n allen zeggen.

Vakken

We zijn met rekenen begonnen in blok 2. In groep 4 zijn we bezig met sprongen van 10 verder- en terugtellen en getallen schattend plaatsen en aflezen op een bijna lege getallenlijn van 0 t/m 100.

Groep 5 heeft getallen plaatsen op een getallenlijn t/m 1000 gedaan en gaat naar de grotere keersommen, bijvoorbeeld 3×40. Hierbij denk je aan de kleine som 3×4.

Met spelling is groep 5 de categorieën en de woordsoorten aan het herhalen (werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord). In groep 4 is categorie 5 aan de beurt: het eer-oor-eur-eel woord. Eer-woord, ik schrijf ee (beer, eerst), oor-woord, ik schrijf oo (koor, stoor), eur-woord, ik schrijf eu (kleur, geur), eel-woord, ik schrijf ee (speel, geel).

Voor taal oefenen en herhalen we veel de woordenschat woorden die passen bij het thema Onderweg (groep 4) en Nacht (groep 5). Morgen hebben we de toets van het tweede thema.

Met Atlantis zijn we nog steeds in hetzelfde thema (groep 4: Op stap, groep 5: Over de grens) aan het werk. Hier duurt een thema namelijk 8 weken. Inmiddels zijn we in week 7 bezig.

Maandag 9 oktober: inleveren brief sponsorloop

Vrijdag 13 oktober: Sponsorloop (en begin herfstvakantie)

Maandag 23 oktober: eerste dag weer na de herfstvakantie