Groep 3 is al weer bij kern 8 ( Veilig Leren Lezen

donderdag 28 maart 2024

Beste ouder,

Merkt u ook hoe hard het ineens gaat? De kinderen maken nu echt flinke sprongen met lezen! U krijgt informatie over het taal- en leesonderwijs in de komende paar weken.

Thema kern 8: Wat kan jij?

In het ankerverhaal ‘Een koninklijke maaltijd’ gaan Eef en Tom logeren bij hun oma. Het buurjongetje van oma, Lin, komt ook. Het wordt een groot feest met verkleedpartijen en toneelstukjes. De leerlingen van de maan-aanpak lezen vervolgens een verhaal over hoe oma een taart had willen bakken en de leerlingen van de zon-aanpak maken kennis met de boze buurman van oma. Woorden die aan bod komen, zijn onder andere: je verkleden, logeren, knuffelen, de koffer, rommelen, verlegen, wennen en de slaapkamer, maar ook: het applaus, je adem inhouden, toneelspelen en optreden.

Woordtypen in kern 8: lezen en spellen

De nieuwe woordtypen in kern 8 zijn:

• woorden van één lettergreep die beginnen én eindigen met twee medeklinkers, zoals: sterk;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -b of -d, zoals: web en goud;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -nk, zoals: bank;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -ch(t), zoals: lach en bocht;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met een schr-, zoals: schrift;
  • verkleinwoorden van twee lettergrepen, zoals: muisje, boompje en stoeltje;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -a, -o, of -u, zoals: sla, vlo en nu

Verder werken we in deze kern toe naar het goed kunnen schrijven van:

• woorden van één lettergreep die beginnen met of eindigen op twee medeklinkers, zoals: stal en wesp;
  • eenvoudige samenstellingen van twee lettergrepen, zoals: zakmes en voetbal;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met sch- ,zoals: schaap;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -ng, zoals: bang.

In [januari of februari] hebben we de Citotoetsen afgenomen.  Daarbij horen ook toetsen voor woorden lezen, tekst lezen, spelling .  Meer informatie over Citotoetsen vindt u op www.cito.nl onder Primair en speciaal onderwijs, LVS-toetsen, Voor ouders.

Op dit moment zijn we met rekenen bezig met het onderwerp klokkijken , twee , drie of  vier  uur later of vroeger.  Hoe laat is het dan?  Vijf sommen komen ook aanbod en  verdwijnsommen, of bijna verdwijnsommen. U kunt uw kind vragen wat we hiermee bedoelen?

De pasen is in aantocht, we hebben  mooie paasversieringen gemaakt. De paashaas heeft eieren verstopt , de kinderen mochten de eieren gaan zoeken. Hierna  hebben ze met de gehele school eitje tik gespeeld. Wat was het een feest.

Alvast een vrolijk en gezellig paasfeest toegewenst.

Groetjes, groep 3, juf Humyëra, juf Joy en juf Annemarie.