donderdag 24 september 2020

De kinderen in groep 2 zijn inmiddels goed gewend op school. Sinds deze week hebben we een nieuw vriendje erbij. Hij komt uit Roemenië en spreekt nog geen Nederlands.  De kinderen waren zo lief om hem wegwijs te maken en te helpen. We hebben de afgelopen samen veel kanjertraining gedaan. De kinderen kunnen hun gevoelens al steeds beter onder woorden brengen. Om elkaar te leren vertrouwen hebben we spelletjes gedaan zoals; 1 kind doet de ogen dicht en de juf begeleidt hem/haar door de klas.
De kinderen vertrouwen op de leerkracht want die moet ervoor zorgen dat ze nergens tegenaan kunnen botsen. Als we dat vaker geoefend hebben dan mogen ze het ook samen doen.
We hebben het verhaal van ‘ het dorp van de kanjervriendjes’  nagespeeld in de kring met de handpoppen en ook in de bouwhoek waar de kinderen de huizen gingen bouwen van de kanjervrienden.
Huizen met een rood dak voor de apen, een wit dak voor de tijgers etc…
D.m.v het verhaal, waarin een oplossing wordt gezocht voor ruzie, leren de kinderen hoe ze hun eigen ruzies kunnen oplossen.

Volgende week start de Kinderboekenweek. Het gaat over Toen en Nu. We gaan het boek  Eend en de tijdmachine voorlezen. In het boek komen de doelen rondom de huidige tijd aan bod. Het gaat over klokken, dagindeling, de dagen van de week en de seizoenen. Daarna gaan we het begrip toen/vroeger uitspelen. In de hal komt een ’tijdmachine’ waarin kinderen kunnen reizen door de tijd. Ze kunnen reizen naar de tijd van de dinosaurussen, de tijd van de ridders en kastelen of de tijd van de piraten.
De cijfers t/m 12 worden behandeld, ook a.d.h.v de klok. We gaan ook veel tellen. Thuis kunt u meehelpen door steeds de dag van vandaag of gisteren, morgen e.d te benoemen. evenals het is ochtend, middag, e.d.
Het gaat vast zorgen voor veel spelplezier.