Groep 1 en 2

woensdag 8 januari 2020

De afgelopen week zijn we gestart met het thema foto’s maken. We praten over en bekijken verschillende foto’s waarbij allerlei begrippen en emoties aan bod komen. We hebben een foto-memoryspel gemaakt en zoeken welke foto’s bij elkaar horen. Er is een ‘fotoshop’-hoek waar de kinderen zich kunnen verkleden zoals ze zelf leuk vinden en als ze er prachtig uitzien maken we leuke foto’s. We maken foto’s van handen en voorwerpen onder het kopieerapparaat en bekijken ze op de lichttafel die in de hal staat.  Welke hand is van wie? We passen en meten. De handen kunnen ook worden overgetrokken op papier en worden zelfs ‘regenbooghanden’.  Voorafgaand aan de nationale voorleesdagen  komt op 16 januari Chantel Gussekloo  van Coda een gastles geven waarbij a.d.h.v het prentenboek ‘de Moppereend’ de verschillende emoties van de kinderen  centraal staan. De kinderen gaan uiteindelijk een eigen verhaal bedenken en tekenen en op 6 februari gaan deze verhaaltjes verfilmd worden. De verhalen worden digitaal gemaakt zodat iedereen ze kan zien. In de hal hebben we nu een gezellige leeshoek met een donkere wolk en een regenboog die in het verhaal van Moppereend voorkomen. Ga er gerust ook een keer met je kind gezellig zitten lezen. Wij kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is voor de kinderen dat ze veel worden voorgelezen. Thuis en op school.
Op 22-1 starten de nationale voorleesdagen en werken we nog rondom het boek De Moppereend  maar ook het boek van het Kleurenmonster wordt dan behandeld. In dit boek worden de emoties gecombineerd met de kleuren.