Nieuws uit groep 3

woensdag 19 januari 2022

Beste ouder,

We zijn alweer bij kern 5 van Veilig leren lezen aanbeland! Tot en met kern 4 hebben de kinderen al 24 letters geleerd. Nog maar 10 letters te gaan! En de kinderen die met zon-materialen lezen waarin steeds meer ‘moeilijkheden’ worden gecombineerd!

Thema kern 5: Mag dat wel?

De hoofdrol in het verhaal van deze kern, ‘Dan ken jij Krisje Kolen niet!’, is voor Krisje Kolen. Krisje Kolen houdt ervan als alles keurig netjes is; er staat zelfs geen grassprietje verkeerd op zijn gazon. Dat probeert hij ook zo te houden met allerlei borden waarop staat wat allemaal niet mag rond zijn huis. Dit verhaal is een aanleiding om te praten over regels. Wat mag wel, wat mag niet, wat gebeurt er als je je niet aan de regels houdt? Woorden als ‘de boef’, ‘de boete’, ‘de regel’ en ‘het uniform’ komen hierbij aan bod.

Letters en woorden lezen in kern 5

De nieuwe letters in kern 5 zijn: eu, ie, l, ou en uu. Voor sommige kinderen zijn de ‘eu’, ‘ie’ en ‘ou’ best lastig. We besteden daarom veel aandacht aan die letters en herhalen ze iedere dag.

De kinderen die lezen met zon-materialen leren de volgende woordtypen lezen:

· eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘uw’, zoals: duw, duwt;

· tweelettergrepige woorden, zoals: strandbal, braadworst;

· tweelettergrepige verkleinwoorden, zoals: schroefje, strikje;

· eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘ch’ of ‘cht’, zoals: lach, bocht;

· eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘aai’, ‘ooi’ of ‘oei’, zoals: haai, kooi, roei;

· tweelettergrepige woorden die eindigen op ‘e’, zoals: korte, aarde;

· tweelettergrepige woorden die eindigen op ‘en’, ‘er’ of ‘el’, zoals: honden, tijger, mantel;

· tweelettergrepige woorden met in het midden twee dezelfde medeklinkers, zoals: takken, bakker.

De kinderen van groep 3 kunnen nu ook thuis inloggen in MOO en werken met Pluspunt en Veilig Leren lezen.

Met rekenen gaan we naar blok 5, daar leren de kinderen o.a:

• getallen t/m 50 plaatsen op de kaartjesgetallenlijn.
  • getallen tussen 10 en 20 splitsen in 10 en eenheden.
  • 10 -structuur in een splitsverhaal,  Het kind kan zelf een splitsverhaal met een
    10-structuur bedenken.
  • de wijzers van een klok vanaf een heel en een half uur een uur vroeger te zetten.                               Er  wordt met veel plezier  hard gewerkt in groep 3 aan rekenen en taal. Maar ook de muziek, gym teken en kanjer lessen ontbreken niet.

We zijn blij dat we weer naar school mogen en  heerlijk samen kunnen werken.

Met vriendelijke groet, groep 3 , juf Annemarie en juf Elif onze stagiaire.

De bronafbeelding bekijken