De kleutergroep

donderdag 17 maart 2022

In de kleutergroep zijn de kinderen druk met gezond en ongezond eten. Ze worden zich steeds meer bewust van wat gezond is voor je lichaam. Het gaat niet alleen over eten maar ook over beweging en hygiene. De afgelopen 2 weken hebben het ontbijt en de tussendoortjes centraal gestaan en de komende twee weken gaan we het hebben over de lunch.
In de huishoek moet de voorraadkast op orde blijven en wordt er ‘gezond gekookt’. Ze doen hun boodschappen in de supermarkt en leren over de verschillende rollen zoals winkelier, kassiere, vakkenvuller e.d. De artikelen moeten geprijst worden en er moet op de juiste manier afgerekend worden.
Ze leren over euro’s en pasjes en kunnen evt. zegeltjes plakken op hun spaarkaart.
In de schrijfhoek worden boodschappenbriefjes gemaakt, geschreven, getekend of gestempeld,
Met de weegschaal wordt het fruit en groente gewogen maar ook in de zandtafel leren ze wegen met de weegschaal en zand. Ze vullen en legen verschillende inhoudsmaten waarbij de begrippen: vol, leeg, voller, halfvol, meer, minder en evenveel aan de orde komen.
Het prentenboek van Rupsje nooit genoeg vinden ze erg leuk en dit boek brengt weer genoeg activiteiten om in de kring  of hoeken mee te spelen.

Woensdag is er een gastles van het CJG geweest waarbij de kinderen veel hebben gehoord en geleerd over de gevolgen van snoepen voor je gebit en hoe belangrijk het is dat je op de goede manier je tanden poetst.

Fijn dat al een aantal mensen voor ons verpakkingen van etenswaren voor onze winkelhoek en huishoek  hebben gespaard om mee te spelen . We kunnen voor de komende weken nog wel wat meer gebruiken. Sparen jullie nog mee?
Voor knutselactiviteiten zijn de verpakkingen ook heel geschikt.