Leerlingarena

donderdag 8 oktober 2020

Op 29 september hebben wij een leerlingarena gehouden. Uit elke groep werden twee leerlingen gekozen. Deze leerlingen mochten met juf Loeke, juf Marielle, juf Shirley en juf Petra in gesprek over het doel van de afgelopen periode. Dit doel ging over de kanjertraining in de groepen. Leerlingen hebben verteld hoe dit gaat bij hun in de groep en wat zij er fijn aan vinden en wat zij minder fijn vinden. De kinderen geven aan dat ze zich veilig voelen in de klas. Tijdens de kanjertraining doen zij het liefst de spelletjes. Het werken in het werkboek vinden zij minder leuk. Ze zouden graag 3 tot 4 keer kanjertraining willen hebben in de klas.

De kinderen gaven aan dat ze het fijn vonden om in te checken. Zo kunnen ze de klas laten weten hoe ze zich voelen als ze dat willen. Buiten vinden de kinderen het soms lastiger zich aan de kanjerregels te houden. Dit geldt met name voor enkele oudere kinderen. Ze kennen de afspraken wel, maar houden zich hier niet altijd aan zeggen zij. Ook geven zij aan dat er thuis soms andere regels zijn rondom het oplossen van problemen dan op school. Dit is soms lastig. De kinderen en de juffen en meesters kunnen deze informatie mooi meenemen tijdens de kanjerlessen zodat we hier samen nog beter in worden.

Uit de gesprekken in de onderbouw blijkt dat de leerlingen de kanjerafspraken heel goed kennen. De kinderen kunnen goed vertellen wat de petten betekenen en hoe ze een probleempje kunnen oplossen. Ze geven allemaal aan graag de kanjertijger te willen zijn, want de kanjertijger is lief en helpt anderen.

Het was erg mooi om de leerlingarena te houden. Zo weten wij wat de kinderen ervaren in de groep. Wij zullen ongeveer vier keer per schooljaar een leerlingarena houden. Hier worden steeds andere kinderen voor uitgekozen. De leerlingen die uitgekozen worden bereiden de arena voor met de rest van de klas zodat zij als klassenvertegenwoordiger de inbreng van de klas kunnen delen.

Dit keer waren de kinderen erg goed voorbereid. Heel mooi om te horen hoe goed de kinderen er in de klas over gesproken hadden. Complimenten voor de leerlingen en de juffen en meesters!