Wat doen we in groep 7/8?

woensdag 3 november 2021

Het filmpje van het techniekfestival was erg leuk om samen te bekijken in de klas!
Als u deze nog niet heeft ontvangen, wilt u dit nog laten weten? De leerlingen gaan volgende week aan de slag met het bouwen van een eigen online festival met de punten van de opdrachten.
Met de weekvideo’s zijn we nog een beetje aan het puzzelen. Het kan zijn dat het een overzicht van een twee-weekvideo wordt. We willen u zeker een kijkje meegeven in de klas namelijk! Om toch in de media te blijven starten we vandaag met de MEDIAMASTERS. Een challenge die een week duurt om te kijken hoe sociaal vaardig we zijn. Met kans op leuke prijzen.

Verder zijn we op het moment bezig met het volgende:
Rekenen – groep 7 is hierin bezig met grote keersommen onder elkaar uitrekenen. Daarnaast hebben ze ook doelen waarin ze werken met schaal en werkelijkheid. De werkbladen die de leerlingen als huiswerk hebben meegekregen helpen voor het leren voor de toets. Groep 8 is bezig met breuken en verhoudingstabellen. Welke breuk hoort nou bij welk percentage? Volgende week hebben we een spellencircuit. We hebben dan in spelvorm alle onderdelen van rekenen die we oefenen.

Taal – We zijn begonnen met een nieuw thema! Groep 7 werkt in het thema waarin alles gaat over : licht. Groep 8 heeft dit blok van taal het thema: ruimte. We hebben deze week de eerste twee lessen gehad. Daarin hebben we geleerd wat de nieuwe woorden betekenen en wat vaktaal is (groep 8) en spreekwoorden met licht erin (groep 7). Met spelling blijven we door oefenen met de dictees en de categorieën die erbij horen.

Zaakvakken – we hebben de toetsen van aardrijkskunde en topografie gehad.
Er zijn enorm mooie cijfers behaald en ik ben trots op hoe de kinderen het hebben gedaan!
We starten volgende week met een blok natuur en hopen die week erop geschiedenis af te ronden.

Huiswerk – de eerste mappen zijn ingeleverd en nagekeken.
We gaan er wel op letten dat huiswerk en leerwerk voor thuis, niet tegelijk vallen of het huiswerk in mindering brengen als er geleerd moet worden. Wel willen we het huiswerk op woensdag meegeven in plaats van op donderdag. Inleveren blijft dan gewoon dinsdag. Het moment voor vragen blijft ook gewoon de donderdag. Zo hebben wij 1 dag nakijktijd en hebben de leerlingen 1 extra maakdag.
Wel moet ik zeggen dat het plannen in de agenda goed gaat. Ook in de week zelf, als er een les niet af komt, dan wordt hij ingepland voor het zelfstandig werk moment!

Het is nog even ver in het vooruitzicht maar de surprises komen dichterbij!
We hebben daarom afgesproken dat donderdag 25 november de surprises op school worden ingeleverd.

Vrijdag hebben we nog de voorleeswedstrijd in de klas.
De winnaar van de klas maar naar CODA om daar met andere scholen te strijden voor een volgend plekje.

Mochten er verder nog vragen of bijzonderheden zijn, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Juf Naomi