Onderzoek ouderbetrokkenheid

woensdag 19 januari 2022

Voor de kerstvakantie is er een onderzoek uitgezet onder de ouders van onze school. Dit onderzoek ging over de ouderbetrokkenheid. De vragenlijst is ingevuld door 28 ouders. Uit het onderzoek zijn de volgende punten naar voren gekomen:

• Ouders vinden de Parro app erg fijn. Ze zouden graag zien dat deze meer ingezet wordt.
  • Veel ouders weten niet wat een ouderarena is. Ouders zouden tijdens de ouderarena graag praten over de volgende onderwerpen: Vergroten van de ouderbetrokkenheid, lesmethodes, ideeën van ouders, klassenouders, verbinding tussen de klas en de leerkracht.
  • 70% van de ouders geeft aan bij een ouderbijeenkomst aanwezig te zijn geweest de afgelopen 3 jaar. De ouders geven aan dat we het volgende zouden kunnen doen om de opkomst te verhogen: Laten inschrijven, zoeken naar een passender tijd of dag, inzetten van de ouderapp, ouders het belang er van laten inzien, uitnodigingen eerder versturen.
  • 70% van de ouders geeft aan dat zij genoeg informatie krijgen over de voortgang van hun kind. De ouders geven aan dat zij de volgende gespreksonderwerpen zouden willen zien tijdens een gesprek over de voortgang: Hoe zit het kind in zijn vel, omgang met klasgenootjes, voortgang van kennis en vaardigheden, waar heeft het kind moeite mee, wat zijn de doelen, contact met de leerkracht leggen, wat wordt ingezet bij stagnatie, wat leren de kinderen op school, hoe gaat het in de klas.
  • 70% van de ouders geeft aan dat zij 2-5 keer hebben geholpen bij een schoolactiviteit. 9% heeft 5 of meer keer geholpen bij een activiteit zoals versieren van de school/klas, rijden naar een uitstapje etc. De ouders geven de volgende punten aan die zouden kunnen helpen bij het vergroten van de ouderbetrokkenheid bij activiteiten: vroegtijdig uitzetten van een hulpvraag, meer persoonlijk contact, duidelijke verwachtingen uitspreken, inzetten van de klassenouderapp, Parro, vragen naar de mogelijkheden van ouders.
  • Het grootste deel van de ouders geeft aan dat zij 2-5 keer bij een activiteit op school aanwezig zijn geweest. Denk hierbij aan een sportdag, kerst etc. 27% geeft aan nog nooit bij een activiteit aanwezig te zijn geweest. De ouders geven de volgende tips om de aanwezigheid van ouders te vergroten: Ouders extra herinneren; kijkt elke ouder goed in de jaarplanning?, in verband met corona is dit nu lastiger, meer persoonlijk contact, ruim van tevoren aangeven, inzet van Parro.

Acties:

• De agendapunten zijn in Parro geplaatst. U kunt deze ook altijd vinden op de website van onze school: agenda
  • We onderzoeken wat wij nog meer met Parro kunnen zodat wij dit ook in kunnen gaan zetten.
  • In deze nieuwsbrief vindt u de uitleg over de ouderarena. Ook komt dit naar voren in de nieuwe folder die u heeft ontvangen.
  • Voor een volgende ouderbijeenkomst zal de uitnodiging eerder verstuurd worden. Er worden ouders betrokken bij de voorbereiding van de ouderavond.
  • Het team maakt met elkaar nieuwe afspraken over de invulling van de gesprekken over de voortgang van de kinderen.
  • Teamleden benaderen ouders vaker persoonlijk om hen te informeren of te vragen aanwezig te zijn bij een activiteit. Leerkrachten zijn (ook nu al) na schooltijd altijd buiten voor eventuele vragen van ouders.