Nieuws van de kleutergroep

woensdag 8 september 2021

Hoera…alle kleuters zitten bij elkaar in 1 groep. We spelen samen binnen en buiten, we eten en drinken gezellig samen en af en toe gaan we uiteen in kleinere groepen om een nieuwe taal of rekenactiviteit te leren. Zoals iedereen wel weet is spelen de manier voor jonge kinderen om te leren. Ook de kringactiviteiten gebeuren zoveel mogelijk spelenderwijs. De kinderen maken vaak hun eigen keuze bij het spelen maar er zijn ook begeleide activiteiten waarbij de juffen bepalen wie er wanneer aan de beurt is.

De eerste 2 weken zijn bijna voorbij, maar de kinderen zijn al goed gewend en spelen heerlijk samen. We hebben het geluk dat we zoveel ruimte hebben en extra leerkrachten waardoor we de kinderen goed kunnen helpen en met ze mee kunnen spelen.
Het thema waarover we werken is nu ‘we gaan weer naar school’.
a.d.h.v het prentenboek: ‘Willeweten gaat naar school’  komen allerlei items aan de orde. Zoals: Wat heb je nodig voor school, wat doe je op school, wat zijn de regeltjes etc etc..
De kanjertraining is opgestart met al veel herkenning voor de meeste kinderen. Leuk om te horen hoe veel kinderen hun gevoelens al onder woorden kunnen brengen en al dingen kunnen vertellen over kanjergedrag. Toepassen is iets wat we in de loop van de jaren steeds beter gaan leren.

Tip voor ouders die graag meer van hun kind willen horen over school dan alleen ; ik heb gespeeld…
Boekje: Slaapklets van Michal Janssen. (bol.com 14,95,-)
Het is een soort dagboekje waarbij je a.d.h.v gerichte vragen met je kind de dag door kunt spreken. Leuk om samen te doen net voor het slapen gaan en het kind kan zo alle gebeurtenissen van de dag beter verwerken.

Groetjes van alle juffen.