Nieuws uit groep 7/8

woensdag 24 mei 2023

We zijn alweer twee weken bezig na de meivakantie. De leerlingen van groep 8 hebben al de resultaten voor de eindcito binnen. Wat een geweldig resultaat hebben die samen bereikt. Dat zullen we met ze gaan vieren. Op de Entreetoets moeten we nog even wachten.

Met de vakken zijn we met de volgende dingen bezig.
We zijn met rekenen begonnen in blok 9.
Dit zal zo’n beetje het laatste blok zijn, blok 10 kunnen we waarschijnlijk niet helemaal afronden.

Groep 7 heeft aanstaande vrijdag het verkeersexamen. We hebben afgelopen dinsdag de route samen geoefend en zijn zelfs in tweetallen op pad geweest. Trots op hoe ze dat hebben gedaan, ze zijn zeker klaar voor aanstaande vrijdag.

Werkwoordspelling: Hiermee blijven we vooral oefenen met de onderdelen die uit de analyses kwamen van de cito. De verleden tijd met ’t kofschip en de dubbele letters die een woord kan krijgen zijn voornamelijk erg lastig. Maar ook de tegenwoordige tijd stam+t met de uitzonderingen is iets wat nog moeilijk is.

We zijn met taal begonnen in een nieuw thema. Voor groep 8 werken we in het thema buurt. Dit past bij de teksten van Atlantis (en de musical uiteraard). Voor groep 7 werken we aan het thema helden.

Met Atlantis zijn hebben we de toets gehad over het tweede boek. We halen voor de komende periode nog een aantal teksten uit een volgend boek, het hele boek halen we niet meer. Bij die teksten zullen wij opdrachten maken/bedenken die passen bij het oefenen voor de laatste puntjes op de i.

Engels: We hebben afgelopen maandag de Engelste toets gemaakt en kunnen zonder onvoldoendes verder met het volgende onderdeel van Engels.

Met zaakvakken hebben de leerlingen vragen voor de vragenmuur gemaakt en hun kennis wat ze al weten opgeschreven voor het thema van de wereldoorlogen. Hier gaan we tijdens de lessen mee bezig. Deze week hebben we de tweede les van het thema.

Met Kanjertraining blijven we doorgaan met de pettenkwadrant totdat iedereen is geweest.
We hebben ook een stelling gekozen voor het debat en zijn hiermee begonnen door een voorzitter en een naam voor de partij te kiezen.

Met de musical maken we grote stappen wat betreft het decor. De tekst gaat ook goed samen met de liedjes. We hopen de decors over 2 weken af te hebben zodat we ons volledig kunnen focussen op de tekst en het oefenen hiervan.

Binnenkort komt Jelle de Kroon van Midushi aan de groepen 5-8 een percussieworkshop op school geven. Deze workshop is een onderdeel van het concert van Rafiq.

De kinderen van groep 5-8 gaan binnenkort het concert Rafiq bezoeken in Theater Orpheus.

Alles wat normaal niet gebruikelijk is tijdens een klassiek concert mag nu juist wel. Zingen, dansen, een regenkoor maken, drummen op je lichaam… Sterker nog: al deze actie wordt juist voorgeschreven! Samen met het orkest met 80 muzikanten van Phion en verteller Eric Robillard zingen de kinderen het ontroerende en spannende verhaal over de elfjarige Rafiq, die alleen als vluchteling in Nederland komt. Bij dit project hoort een percussie workshop door Mi-Dushi in de klas.

Deze activiteit wordt georganiseerd in samenwerking met Cultuurwijzer, onderdeel van GIGANT.

Volgende week en de week erop heeft groep 7 de laatste citotoetsen. Wilt u zoveel mogelijk eventuele afspraken na 12 uur plannen mochten de afspraken onder schooltijd plaatsvinden?
Agenda:
– Vrijdag 26 mei : verkeersexamen groep 7
– Maandag 29 mei : vrij
– Dinsdag 30 tot en met vrijdag 9 juni : citotoetsen
– Woensdag 14/ donderdag 15/ vrijdag 16 juni : kamp
– Maandag 19 juni: vrij
– Woensdag 21 juni : apenheul
– Donderdag 22 juni : rapport mee
– Vrijdag 23 juni: vrij
– Woensdag 28 juni : schoolreis groep 1-7
– Vrijdag 30 juni : sterrenshow
– Woensdag 5 juli: afscheid groep 8
– Donderdag 6 juli : wisselochtend
– Vrijdag 7 juli: zomervakantie 12 uur en meester en juffendag

Mochten er verder nog vragen of opmerkingen ergens over zijn, dan horen we dat graag.
Groetjes,
De juffen van groep 7/8