Nieuws uit groep 7/8

donderdag 30 maart 2023

We zijn deze week begonnen met de voorbereiding op de eindcito en de entreetoets.

Met de vakken zijn we met de volgende dingen bezig.
We gaan met rekenen kijken wat er vanuit de cito elke week nodig is.
De komende dagen werken we aan het oefenen voor de rekentoets.
Deze is aanstaande vrijdag. Daarna starten we in blok 8.

Er zijn een aantal kinderen die het verkeersexamen samen met mij zullen inhalen. Het echte fietsexamen zullen we ook nog samen gaan oefenen, zodra ik de route heb.

Werkwoordspelling: Hiermee blijven we vooral oefenen met de onderdelen die uit de analyses kwamen van de cito. De verleden tijd met ’t  kofschip en de dubbele letters die een woord kan krijgen zijn  voornamelijk erg lastig. Maar ook de tegenwoordige tijd stam+t met de uitzonderingen is iets wat nog moeilijk is.

We zijn met taal begonnen in een nieuw thema. Voor groep 8 werken we in het thema televisie. Dit past bij de teksten van Atlantis (en de musical uiteraard). Voor groep 7 werken we aan het thema geluk. Komende week gaan we nog oefenen voor de woordenschat en daarna gaan we kijken naar de toets.

Met Atlantis zijn we al even bezig in het nieuwe boek. We werken met groep 8 aan het thema: In de schijnwerpers. En met groep 7 werken we aan het thema: Onder de loep. We zijn alweer bijna aan het einde van het boek. Dan zullen we starten in het laatste boek van dit jaar.

Engels: We hebben het boekje uitgelezen en hebben de toets gemaakt. De kinderen hebben hier ook het cijfer al van terug gekregen. Komende week starten we met het nieuwe thema van Engels.

Met zaakvakken hebben we vandaag de toets van natuur gemaakt en zijn de cijfers mee naar huis. We hebben na dit thema van natuur een thema geschiedenis en gaan richting de wereldoorlogen. Deze doen we klassikaal met heel groep 7 en groep 8 gezien we hier veel en actief mee bezig gaan.

Met Kanjertraining blijven we doorgaan met de pettenkwadrant totdat iedereen is geweest.

We willen binnenkort ook graag een debat houden. Wellicht koppelen aan een taalopdracht en tijdzaken onderwerp. Om te kijken of we argumenten kunnen bedenken bij een stelling.

Verder hebben we een gezellige middag op de schoolvoetbal gehad.
Dank nogmaals voor alle ouders die mee hebben kunnen rijden en die aan hebben aangemoedigd.

Agenda:
– Maandag 3 april : gastles apenheul
– Woensdag 5 april : open dag
– Vrijdag 7 april : paasviering
– Maandag 10 april: vrij in verband met tweede paasdag
– Woensdag 12 april : kazerne bezoek (thema wereldoorlog) dus fiets mee
– Dinsdag 18 en woensdag 19 april: EINDCITO en ENTREETOETS
– Vrijdag 20 april: koningsspelen

Mochten er verder nog vragen of opmerkingen ergens over zijn, dan horen we dat graag.
Alvast een fijne vakantie gewenst!

Maandag krijgen de leerlingen van groep 8 het kampboekje vast mee.
Deze gaan we dit weekend vast voor ze in elkaar zetten.

Groetjes,
De juffen van groep 7/8