Nieuws uit groep 6

dinsdag 13 september 2022

De eerste toets

Dinsdag hebben de leerlingen hun samenvatting en eventueel hun werkboek mee naar huis gekregen voor de tijdzaken, oftewel geschiedenis. Deze toets gaat over de Gouden eeuw. Over de handel, de scheepsvaart en de kunst. Wij vertrouwen erop dat alle kinderen erg hun best gaan doen met leren. Dinsdag 20 september hebben ze de toets. Dan zien we de werkboeken ook graag weer terug op school. Jullie kunnen het. Zet hem op!

De toets voor wereldzaken en topgrafie Nederland komt er ook aan! Houd de parro app in de gaten!

Gymlessen

Vorige week zijn we begonnen met de gymlessen in de gymzaal. Het is fijn om weer in de gymzaal te zijn zodat we de materialen en de ruimte daar weer optimaal kunnen gebruiken. Groep 6 doet het geweldig met het lopen naar de gymzaal en het snel omkleden. Ook heel fijn dat iedereen de afgelopen week de gymkleding op orde had. Onze complimenten!  Deze week heeft juf Yvet de gymles gegeven. We mochten zwaaien in de touwen, balanceren op de wip en we hebben gewerkt aan de balvaardigheid rondom het balspel basketbal. Het was een fijne les.

Theaterles

Vandaag hebben de kinderen theaterles gehad van meester Marc. De warming up bestond uit een “move” verzinnen en iedereen deed deze move na. Wat heb ik goede moves gezien! Daarna moesten we ons gezicht opwarmen en in een emotie zetten. Deze emotie werd overgenomen door een ander en als meester Marc “actie” riep moesten de twee personen met elkaar in gesprek met die emotie. U snapt het al dat was lachen, gieren en brullen. Ook het woord associëren hebben we geleerd als het gaat om toneelspelen. Er werden leuke scenes gespeeld. Volgende week donderdag komt meester Marc nog een keer! Wij kunnen niet wachten!

Lesstof

Het eerste blok van taal zijn we aan het afronden. Dit blok ging over Amsterdam. Vele woorden zoals: grachtenpand, authentiek, monumentaal en groenvoorzieningen kwamen aan bod. Vraagt u thuis ook eens wat deze woorden betekenen? Daarnaast hebben we geoefend met het luisteren naar en het begin en het eind schrijven van een verhaal.

Momenteel zijn we met rekenen vooral bezig met de breukentaal en het klokkijken. Bij de breuken leren we wat de teller en wat de noemer is. We leren stroken en taarten eerlijk verdelen en kunnen vertellen welk deel iemand krijgt.  Bij het klokkijken gaan we leren te vertellen hoe laat het is tot op de minuut nauwkeurig. We zullen de andere twee doelen van dit blok: de duizendtallen en het gebruiken van hulpsommen ook blijven oefenen. Misschien ook fijn als u thuis met uw kind ook oefent met de breuken en het klokkijken. Ook zijn er veel leuke online programma’s/spellen waar de kinderen deze onderdelen kunnen oefenen. Neemt u eens een kijkje op www.meestermichael.nl?

Kanjersportmiddag

Morgenmiddag gaan wij heerlijk sporten, mits het weer het toelaat! Laten we hopen op een droge dag morgen! Denkt u eraan dat uw kind sportieve kleding en schoenen aan heeft? Morgen voor een keer dus GEEN tostidag. Daar is echt geen tijd voor…Mochten wij als team vanmiddag besluiten dat de sportdag vanwege de weersomstandigheden toch niet door kan gaan, hoort u dat via de parro app!