Nieuws uit groep 5/6

donderdag 14 februari 2019

Vanaf deze week zijn we begonnen met schaaklessen. Aan de hand van de film: “Lange leve de koningin” krijgen de kinderen inzicht in het spel en de geschiedenis daarvan. Via een leuke website krijgen de leerlingen alle basisvaardigheden aangeleerd. Als alle kinderen die vaardigheden bezitten gaan we binnen de klas een toernooi organiseren! De aangeboden structuur werpt zijn vruchten af. We houden steeds meer tijd over om met de Chromebooks te werken, te schaken ed. We zijn erg trots op de leergierigheid van de leerlingen.

Wat gaan de kinderen verder doen:

Groep 5: Met rekenen zijn de doelen: ** Plus- en minsommen (673+50=/846-70=), ** Spiegelen met spiegeltje, ** Deelsommen met rest, ** Kommagetallen met afstanden (1,35 meter=1 meter en 35 centimeter), ** Centimeter/millimeter.

Met taal zijn de doelen: ** Persoonsvorm, ** Onderwerp, ** Gezegde, ** Uitdrukkingen menselijk lichaam en een Samenvatting schrijven.

Met spelling zijn de doelen: ** Woorden met ou/au, f/v en s/z, ** Meervoud op -s of -en (sleutels/boeken), ** Bijvoeglijknaamwoord (blauw/blauwe).

Groep 6: Met rekenen zijn de doelen: ** Bouwplaat herkennen aan figuur en vorm,** Namen kennen van ruimtelijke figuren , ** Cijferend aftrekken (645-267=), ** Schattend plus -en minsommen van grote getallen (1021+8000= 9220).

Met taal zijn de doelen: ** Persoonsvorm, ** Gezegde en ** Brainstormen.

Met spelling zijn de doelen: ** Woorden met kort -a-klank (banaan/kaneel), ** Woorden op -el/-er/-en/-te (sleutel),-heid (eenheid), meervoud op ‘s (lolly’s), ei/ij, -ing (buiging) en Meervoud van woorden op klinkers (meisjes).