Nieuws uit groep 4

woensdag 23 november 2022

Leuke uitjes en/of activiteiten voor groep 4

Allereerst gaan we op donderdag 1 december naar Naturalis in Leiden. Een heel gaaf museum waar onder andere het geraamte van een dino te zien is. We hopen dat u een tussendoortje en brood meegeeft. Snoep is niet toegestaan. We gaan samen met de groepen 5, 6 en 7/8 en gaan er samen een heel leuke en vooral bijzondere dag van maken!

Op maandag 19 december gaan we kerstbakjes maken met het Staatsliedenhuis. Dit is een verzorgingstehuis.  Alle kinderen moeten voorafgaand een (planten) bakje meenemen. Hier gaan ze het kerstbakje in maken. Geeft u tijdig een (planten) bakje mee? Alvast bedankt! Wij kijken er enorm naar uit.

Kanjerlessen

In groep 4 zijn we momenteel bezig met het herhalen van de oefening Motor en benzinepomp. Deze oefening laat zien dat ‘motorgedrag’ vaak ophoudt als er geen benzine (aandacht) aan geschonken wordt. Ook leren we ons te concentreren op ons eigen werk. Hoe blijf je de focus houden terwijl er ergens onrust is? Hoe kan je je blijven concentreren als je iemand door de klas ziet lopen? Groep 4 laat al een enorme verbetering zijn bij deze oefening. De focus kan steeds beter worden gehouden. Knap hoor!

Vorige week zijn we begonnen met een oefening waarbij je letterlijk achter iemand mag gaan staan als je diegene vertrouwd. Waarom vertrouw jij iemand? Is dit vanwege hulpvaardig gedrag, vanwege het goed samen kunnen werken of het rustige karakter? En welke tip kan je meegeven wanneer je iemand nog niet vertrouwd? Met deze tips gaan we er samen voor zorgen dat er nog meer vertrouwen komt in de klas. Want één ding is zeker, iedereen wil graag te vertrouwen zijn.

De eerste zes leerlingen zijn al voor de klas gaan staan. Ze mogen hier zelf voor kiezen om zo feedback op hun gedrag te krijgen  van de klas. Deze feedback is niet gericht op de persoon maar puur op het gedrag dat ze laten zien op verschillende momenten. Heel knap hoe deze zes leerlingen met de gegeven feedback omgaan. We zullen deze oefening de aankomende tijd blijven herhalen.

Schoen zetten

De kinderen hebben vandaag hun schoen gezet en hard gezongen voor Sint en Piet. Afgelopen vrijdag hebben ze al een leuke muts geknutseld die ze morgen op gaan zetten als Sinterklaas en Piet komen. Mocht uw kind het leuk vinden, mag het verkleed als Sint of Piet op school komen.