Nieuws uit groep 4

donderdag 17 maart 2022

‘De tijd vliegt’ zeggen we vaak. En dat wordt elke keer weer bevestigd. Inmiddels is het alweer maart en straalt de zon weer heerlijk. U heeft het rapport van uw kind(eren) voor de vakantie gekregen. En de rapportgesprekken zijn ook geweest. De kinderen hebben hard gewerkt voor hun mooie rapport en ik ben enorm trots op groep 4.

Judo

De eerste lessen judo zijn geweest. Alle kinderen kregen een judo-pak aan en leerden ze hoe ze de band om moesten doen. Daarna leerden ze het begroeten bij judo en begonnen ze met een leuk tikspel. Vervolgens deed de meester voor hoe ze moesten vallen en bij het vallen mochten ze afslaan op de mat. Uiteindelijk mochten ze in tweetallen nog even stoeien met elkaar. Ook hebben ze leren rollen over hun schouder en mochten ze elkaar in de houdgreep nemen.

De kinderen vonden het leuk en deden enthousiast mee!

Boekbespreking

Inmiddels zijn er al een paar kinderen geweest die hun eerste boekbespreking hebben gedaan. Het is best wel even spannend om voor de klas te vertellen, maar ik heb ook veel plezier gezien bij de kinderen die zijn geweest. Er worden mooie vragen gesteld aan het eind van de boekbespreking en goede tips en tops gegeven.

Rekenen

Met rekenen leren we steeds moeilijkere sommen. Bijvoorbeeld 38 + 25=, die leren de kinderen uitrekenen met de strategie: rijgen. In dit blok doen we de erbij sommen. In het volgende blok leren we de eraf sommen.

Spelling

De 12 categorieën van groep 4 hebben de kinderen inmiddels geleerd. Maar de woorden worden nu moeilijker, want soms moeten ze ook twee categorieën gebruiken in één woord. We herhalen en oefenen elke dag met een oefendictee.

Ook zijn we met grammatica bezig. Wat is een werkwoord, een lidwoord en een zelfstandig naamwoord. En wanneer gebruik je een hoofdletter.

Atlantis

We zijn bezig met thema 3 en die gaat over Kriebelbeestjes. We kriebelen er op los in groep 4. Het is leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen worden van de thema’s van Atlantis. Vorig thema ging over Eet smakelijk en daar kregen we steeds een beetje trek van.

Juf Yvet en ik lezen voor uit de Gorgels van Jochem Myjer. Van de week was er een les over Jochem Myjer tijdens Atlantis. Hierin lieten ze zien dat hij ook cabaretier is. Met een erg leuk filmpje. De kinderen moesten heel hard lachen om het liedje Wakker worden.

Groetjes,

Juf Kelly