Nieuws uit groep 4

donderdag 2 december 2021

Vorige week mochten we naar de voorstelling “de Klungelpiet”. Samen met groep 1,2 en groep 3.

Wat een feest! De kinderen zaten af en toe met open mond te kijken naar het geklungel van Piet. Maar ze zongen en dansten ook gezellig mee.

Genieten! Ook voor de juffen.

Ouders, bedankt voor het halen en brengen van de kinderen!

Ook het Sinterklaasfeest van afgelopen vrijdag was erg gezellig. De kinderen hebben fijn samen gespeeld en getekend. En toen Sinterklaas er was met zijn Piet, hebben een aantal kinderen gedanst, twee kinderen hebben een stukje voorgelezen en er waren kinderen die een trucje met de bal, step of met het lichaam lieten zien.

Terwijl de kinderen volop bezig zijn met Sinterklaas, het Sinterklaasjournaal en het zetten van hun schoen zijn we in de klas ook nog steeds hard aan het werk.

Het lezen oefenen we nog steeds iedere dag. Gelukkig zien we dat het steeds beter gaat.

Met rekenen zijn we onder andere druk bezig geweest met splitsen, rekenen via de 10 strategie ( 7+9: eerst 7+3 en dan nog 6 erbij, 17-9: eerst 17-7 en dan nog 2 eraf), kwart over/kwart voor op de klok en optellen & aftrekken met sprongen van 10 (53+10, 64-10).

In het volgende blok gaan we richting het vermenigvuldigen. Eerst gaan we eens goed kijken wat vermenigvuldigen nu is, namelijk herhaald optellen.

Met spelling hebben de kinderen inmiddels 9 categorieën geleerd:

1. Hakwoord; ik schrijf het woord zoals ik het hoor. Speciaal hakwoord; daar mag geen u tussen (melk, tulp, twaalf)
  2. Zingwoord; net als ding-dong.
  3. Luchtwoord; korte klank + cht met de ch van lucht. Behalve bij hij ligt, hij legt, hij zegt.
  4. Plankwoord; daar mag geen g tussen.
  5. Eer-oor-eur woord; eer-woord: ik schrijf ee, oor-woord: ik schrijf oo, eur-woord: ik schrijf eu.
  6. Aai-ooi-oei woord: ik hoor een j, maar ik schrijf een i.
  7. Eeuw-ieuw woord: ik denk aan de u.
  8. Langermaakwoord: ik hoor aan het eind /t/, dan maak ik het woord langer. Dan hoor ik of ik t of d moet schrijven.
  9. Voorvoegsel: ge-be-ver, ik hoor de u maar ik schrijf de e.

Er zijn nog een paar kinderen die het rapport nog niet hebben ingeleverd. Mocht u deze inderdaad nog thuis hebben, wilt u dan zorgen dat uw kind hem weer meeneemt naar school.

Groetjes,

Juf Kelly