Nieuws uit groep 3

dinsdag 24 september 2019

Beste ouder,

De afgelopen twee weken heeft uw kind de letters i, k, m, s geleerd. Ook is nagegaan welke letters uw kind eventueel nog meer kent, zodat het daarmee ook kan oefenen. Alle kinderen hebben in kern start gewerkt met hetzelfde werkboekje. Vanaf kern 1 werken de meeste kinderen met een werkboekje maan. Dit zijn de boekjes voor de kinderen die het komende halfjaar alle letters zullen leren. De kinderen die alle letters al kennen, vlot woordjes kunnen lezen en goed zelfstandig kunnen werken, krijgen een werkboekje zon en ook een eigen leesboekje zon.

Thema kern 1: Beestenboel

In de vorige kern leerden we opa, Kim en Sim al kennen. Opa heeft een verzinselspet. Als hij die op heeft, kan hij prachtige verhalen vertellen. Dit keer vertelt hij over Trien en Troela, die in de supermarkt eitjes willen kopen. Maar de supermarkt is gesloten. In hun zoektocht naar een ei komen ze onder andere in de dierentuin en een dierenwinkel en eindigen ze in de kippenren. In het verhaal komen allerlei dieren voor. Het thema is: ‘Beestenboel’. De kinderen leren onder andere de betekenis van verschillende dierennamen (de schildpad, de giraf, het nijlpaard) en van werkwoorden die bij dieren horen (sluipen, krijsen, kronkelen, draven).

Letters en woorden lezen in kern 1

In kern 1 leren de kinderen de letters p, aa, r, e, v. Met deze letters en de letters van de vorige kern kunnen ze nu al zinnen en korte tekstjes lezen. Ze oefenen dit dagelijks met het boekje Veilig & vlot. Op de meeste pagina’s staan woorden en/of zinnen met woorden die bestaan uit een (medeklinker)-klinker-(medeklinker), zoals ‘raap’, ‘rem’ en ‘kip’, maar ook ‘aap’ en ‘er’. Op de pagina’s die we ‘snuffelpagina’s’ noemen, komen echter ook woordjes voor met twee medeklinkers achter elkaar zoals ‘spaar’ en ‘paars’. Kinderen die dat willen, mogen alvast aan dit soort woordjes ‘snuffelen’ en ze proberen te lezen. Ze hoeven deze woordjes nog niet foutloos en vlot te kunnen lezen of spellen.

Kinderen die werken met zon-materialen, oefenen nu vooral met woorden waarin een tweetekenklinker of een lange klinker zit, zoals buik en zuur. Zij hebben een boekje Veilig & vlot zon, waarin naast woordjes van het type medeklinker-klinker-medeklinker ook woordjes van dit type met de derde-persoons-t voorkomen. Dus: ‘raapt’, ‘vist’, ‘past’ en ‘ruikt’.

Elke kern een werkboekje

Uw kind krijgt bij elke kern een nieuw werkboekje. Als een kern is afgelopen, mag het werkboekje mee naar huis. U heeft misschien al gezien dat het werkboekje bij kern start volledig in kleur was, passend bij de feestelijke start van het schooljaar. Vanaf kern 1 hebben de werkboekjes (naast zwart en wit) alleen de kleur van de kern. Dit geeft de oefeningen een rustige uitstraling.

Software

Uw kind oefent regelmatig op de computer met het programma van Veilig leren lezen.  Ondertussen werken ze aan hun leesvaardigheid en hun woordenschat!

Leesplezier en zelf lezen

In elke kern besteden we ook aandacht aan leesplezier en zelf lezen. Wilt u meer samen met uw kind thuis oefenen met lezen? Kijk dan eens op www.zwijsen.nl/thuisoefenen. Daar vindt u spelletjes die 100 % aansluiten bij Veilig leren lezen.

Veel plezier!

Het rekenen gaat goed we zijn druk bezig met het getalbegrip 1 t/m 10 en kinderen die meer aan kunnen bieden we uitnodigende rekenstof aan .

Groep 3 is  voor het eerst naar de grote gymzaal geweest, we hebben een zeer leuke les gehad van juf Rita. De kinderen hebben aan de ringen gehangen, op de trampoline gesprongen, met de bal gespeeld, enz.

Wat een mooie nieuwe ervaringen.