Het letterfeest van groep 3

woensdag 16 februari 2022

Groep 3 is deze week klaar met kern 6 en dat betekent dat de laatste letters zijn geleerd. Alle reden voor een feestje!  A.s. vrijdag vieren we het letterfeest en reiken we letterdiploma’s uit.

Thema kern 6: Verhalen in je buik

Het verhaal bij deze kern, ‘De alfapet’, gaat over een droom van de opa van Kim. Een droom waarin letters woorden worden en zelfs hele verhalen! De kinderen gaan ook zelf verhalen verzinnen en vertellen. Ze leren de betekenis van woorden en uitdrukkingen als: ‘je iets voorstellen’, ‘ongelooflijk’, ‘het thema’ en de ‘werkelijkheid’.

Letters en woorden lezen in kern 6

De letters g, au, ui, f en ei worden geleerd. Dit zijn de laatste letters die  aanbod kwamen. De letters ‘ui’ en ‘ei’ worden nog wel eens verkeerd geschreven. We leren de kinderen daarvoor geheugensteuntjes aan: bij de ‘ui’ komt eerst de ui (de kinderen maken met hun linkerhand de vorm van een ui die lijkt op de vorm van de letter ‘u’) en daarnaast ligt het mesje (de kinderen strekken hun rechterhand en draaien de handpalm naar links; zo ontstaat de ‘i’). Bij de ‘ei’ krijg je eerst het ei (de ‘e’) en dan het lepeltje (de ‘i’).

Toetsen na kern 6

Als alle letters zijn aangeboden, vindt een belangrijk toetsmoment plaats. Naast de letterkennis en het woordlezen bekijken we hoe het gaat met het lezen van een tekstje, en we nemen een letter- en een woorddictee af. Met de kinderen die nog niet alle letters kennen, gaan we extra oefenen.

Rekenen

In de nieuwe methode zijn we nu bezig met de getallen t/m 100 te plaatsen op de getallenlijn, 5 sommen en plattegrondjes te maken met blokken.

En wat geeft het de kinderen een heerlijk gevoel dat ze weer overal kunnen spelen op ons mooi schoolplein.

De kinderen hebben super hard gewerkt, nog een weekje en dan verdient groep 3 een welverdiende voorjaarsvakantie. Ga er lekker van genieten.