Groep 4

woensdag 12 april 2023

We gaan richting het einde van het schooljaar. Pasen is geweest en de meivakantie staat alweer voor de deur. De kinderen zijn hard aan het werk en doen goed hun best. We werken nu ook wat vaker op de computer. Hierop oefenen we met spelling, woordenschat en rekenen. Af en toe mogen ze ook op www.rekenen.nl een rekenspelletje doen. Dit vinden ze erg leuk en ze willen elkaar dan graag laten zien welk leuk spel ze doen en hoeveel punten ze hebben gehaald.

Kanjertraining

Vorige week dinsdag ging de kanjerles over het vinden van spullen. Wat doe je als je iets vindt? Is het meteen van jou als jij iets vindt? Mooi om te zien dat de kinderen goed kunnen vertellen dat je als je weet dat iets van iemand is, je het aan diegene terug moet geven of moet vragen of je het mag hebben. We speelden uit dat je ook nee mag zeggen als iemand iets van jou wil lenen en jij wil dat liever niet. Ook hebben we een mooie samenwerkingsopdracht gedaan in het speellokaal. De kinderen moesten hun stoel in de kring zetten en op hun stoel gaan staan. Nu moesten ze proberen met de stoelen en alle kinderen naar de gang te komen, zonder dat ze op de grond kwamen. Want ja, de vloer was lava ;). In het begin was het chaotisch, iedereen praatte door elkaar en eigenlijk luisterde niemand naar een ander. Toen ik vroeg of dit werkte, vonden ze allemaal dat dit niet zo was. Één van de kinderen kwam met een mooie oplossing. Hier werd goed naar geluisterd en zo konden ze samen toch naar de gang komen.

Rekenen

De kinderen zijn druk met de tafels. De tafel van 1 en van 10 gaan al super! Ondertussen oefenen we ook de andere tafels. En als ze denken dat ze een tafel goed kunnen, mogen ze dat laten horen aan de juf. Kunnen ze binnen 3-5 tellen het antwoord geven op de sommen dan krijgen ze een sticker voor op de tafelposter. De tafels van 1, 2, 3, 5 en 10 hebben we tot nu toe geoefend. De tafel van 4 komt eraan.

Boekbespreking

Alle boekbesprekingen zijn geweest. Wat was het leuk om alle presentaties te zien. Veel verschillende boeken, de één vond het wat spannender dan de ander, mooie vragen en goede tips en tops kwamen er voorbij. Compliment voor alle kinderen. Ondanks dat het misschien spannend was, stonden ze allemaal toch maar mooi voor de klas.

Data tot aan de zomervakantie

vrijdag 21 april: Koningsspelen, tot 14u naar school

Meivakantie: 22 april t/m 7 mei

Hemelvaart: donderdag 18 en vrijdag 19 mei vrij

Pinkseren: maandag 29 mei vrij

maandag 19 juni: Studiedag, kinderen vrij

woensdag 28 juni: Schoolreis

vrijdag 30 juni: Sterrenshow

vrijdag 7 juli: laatste schooldag, kinderen zijn om 12u vrij. Het is dan ook meester/juffendag.