donderdag 2 februari 2023

Woehoooeee…..vandaag hebben de kinderen hun vulpen gekregen en mochten ze daar voor het eerst mee schrijven in hun schrijfschrift. Wat zijn ze trots!

Rekenen

We zijn met rekenen bij het optellen en aftrekken met eenheden t/m 100. Hierbij leren de kinderen eerst door- of terug te rekenen naar het tiental en dan verder te rekenen. Dit doen ze met sprongen op de getallenlijn.

We zijn ook nog steeds bezig met de keersommen. Naast de keersom uit een getekend verhaal te halen of bij een keersom een verhaal te tekenen zijn we nu ook bezig met de sprongen tekenen op een lijn. Dit oefenen we om de kinderen te laten begrijpen wat een keersom is (herhaald optellen). En dat je bijvoorbeeld 2×5 (2 groepjes van 5) anders tekent dan 5×2 (5 groepjes van 2). Ook zijn we gisteren en vandaag bezig geweest met de digitale tijd. De kinderen leren hoe ze hele uren, halve uren en kwartieren op de digitale klok aflezen.

Boekbespreking

Volgende week zal de eerste boekbespreking worden gehouden in de klas. Leuk om te horen dat veel kinderen enthousiast zijn en al druk bezig zijn met het uitkiezen van een boek, een boek aan het lezen zijn of hun boekbespreking al verder aan het voorbereiden zijn. De kinderen hebben drie voorbeelden gehad, van juf Yvet, juf Elif en juf Kelly.

Spelling

In groep 4 leren de kinderen 12 categorieën. Deze hebben ze nu alle 12 aangeboden gekregen. Nu gaan we sommige categorieën verder uitbreiden en zullen de woorden langer worden. De kinderen gaan leren dat ze in sommige woorden 2 of 3 categorieën moeten toepassen. Daarnaast zijn we bezig met grammatica. Wat is een samenstelling? Wat is het werkwoord in de zin? En wanneer schrijf je de hoofdletter?

Atlantis

Inmiddels hebben we het thema Eet smakelijk afgesloten en is het boek Otje helemaal uitgelezen. De serie van Otje hebben we ook helemaal afgekeken. Tijd voor een nieuw thema; Kriebelbeestjes. Het voorleesboek bij dit thema is De Gorgels van Jochem Myer. De kinderen vinden dit een leuk boek. Een aantal kinderen hebben het boek zelf gelezen of zijn het boek nu ook zelf aan het lezen. Via Huisje, boompje, beestje kijken we ook naar filmpjes over kriebelbeestjes. Gezellig kriebelen in de klas dus!

Denkt u eraan dat aanstaande maandag een studiedag is. De kinderen zijn die dag vrij.

Groetjes,

Juf Kelly