Groep 3 heeft alle cito toetsen achter de rug.

woensdag 1 februari 2023

Beste ouder en verzorger,

De kinderen hebben alle citotoetsen achter de rug. Ze hebben hard gewerkt en sommige kinderen vonden het best een beetje spannend. Het is trouwens voor de eerste keer.

A.S. vrijdag vieren we het letterfeest, omdat de kinderen nu alle letters kennen. Vanaf kern 7 ligt het accent op verschillende woordtypen. Ook nemen we, voorlopig, afscheid van opa, Kim en Sim. Voor de kernen 7 tot en met 11 zijn de ankerverhalen per kern geschreven door verschillende schrijvers. Na het ankerverhaal lezen de kinderen in hun eigen boekje een vervolg hierop.  Hier leest u meer over het thema en de woordtypen van kern 7.

Thema kern 7: Spannend!

Het verhaal bij deze kern heet ‘Op safari’. In dit verhaal vertelt papa een spannend verhaal aan de tweeling Diederik en Pieter. Het verhaal gaat over een uitje naar een safaripark dat bijna verkeerd was afgelopen! In het leesboekje dat de leerlingen van de maan-aanpak vervolgens lezen, is er een dief in de dierenwinkel van de oom van Diederik en Pieter. In het leesboekje dat de leerlingen van de zon-aanpak lezen, zorgt een slang voor spannende momenten.

Woorden en uitdrukkingen waaraan we aandacht besteden, zijn onder andere: de angst, het avontuur, dapper, ik schrik me een hoedje, kippenvel krijgen en verstijfd van schrik.

Woordtypen in kern 7: lezen en spellen

We oefenen nog regelmatig met woorden van één lettergreep die bestaan uit een medeklinker, een klinker en weer een medeklinker, zoals ‘pauw’, en woorden met alleen een medeklinker aan het begin of aan het eind, zoals ‘kou’ en ‘eik’. De nieuwe woordtypen in kern 7 zijn:

• eenvoudige samengestelde woorden, zoals zakdoek;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op twee medeklinkers, zoals laars;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met twee medeklinkers, zoals kroon;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met sch-, zoals schoen;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -ng, zoals ring;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met een hoofdletter, zoals Pien.

Uw kind hoeft nog niet alles wat het kan lezen ook goed te spellen. Vanaf kern 7 gaat spelling niet meer gelijk op met lezen. We oefenen wel al met de spelling van de nieuwe woordtypen.

We beginnen ook met een nieuw hoofdstuk rekenen , hier wordt het getalbegrip t/m 100 aangeboden. Plattegronden met blokjes en het splitsen t/m 10 worden veel herhaald ,zodat het goed geautomatiseerd wordt. Erbij + en eraf_ sommen tot 10 worden veel geoefend.

We stimuleren de kinderen om mooie tekeningen te maken over verhalen die ze gelezen hebben. Ze mogen er altijd over schrijven in hun dagboekje (eigen schrift).

Misschien een leuke tip om uw kind thuis een dagboekje te geven.