Groep 3

dinsdag 18 april 2023

Beste ouder,
We zijn begonnen aan kern 9 bij het veilig leren lezen. Uw kind kan uit steeds meer boeken kiezen om lekker te lezen!

Dit was goed te merken, toen we een bezoekje brachten aan de bibliotheek Dok Zuid. De kinderen gingen spontaan lezen. Heel mooi om te zien.

Thema kern 9: Hoe kan dat?
In het ankerverhaal ‘De limonadefontein’ merken Lies en Eus dat het licht van de buitenschoolse opvang niet werkt en even later komt er geen water meer uit de kraan. Hoe kan dat? In deze kern leren de kinderen allerlei zaken over techniek, doen ze zelf proefjes en schrijven daarover ook een verslagje. Ze leren woorden als: het apparaat, de buis, de elektriciteit, de vonk, de storing, de magneet en het gereedschap.

Woordtypen in kern 9: lezen en spellen
De nieuwe woordtypen die de kinderen leren lezen in kern 9 zijn:
• samengestelde woorden van twee lettergrepen met letterclusters, zoals: hijskraan;
• woorden van één lettergreep met een cluster van drie medeklinkers vooraan of achteraan, zoals: strik en markt;
• woorden van één lettergreep die eindigen op -aai, -ooi of -oei, zoals: haai, kooi en roei;
• woorden van twee lettergrepen die eindigen op -e, zoals: korte;
• woorden van twee lettergrepen die eindigen op -en, -er of -el, zoals: bloemen, tijger en mantel;
• woorden van twee lettergrepen met in het midden twee dezelfde medeklinkers, zoals: takken;
• woorden van twee lettergrepen met het voorvoegsel be-, ge- of ver-: betaal, gezien en vertel.

Spelling
We herhalen de woordtypen die in de vorige kern werden geoefend met spelling, zodat ze aan het eind van de kern worden beheerst:
• woorden van één lettergreep die beginnen met of eindigen op twee medeklinkers, zoals: stal en wesp;
• eenvoudige samenstellingen van twee lettergrepen, zoals: zakmes en voetbal;
• woorden van één lettergreep die beginnen met sch- ,zoals: schaap;
• woorden van één lettergreep die eindigen op -ng, zoals: bang;
• woorden van één lettergreep die eindigen op -nk, zoals: bank.
Verder oefenen we met het spellen van de woordtypen die de kinderen leren lezen, waaronder ook woorden van één lettergreep die eindigen op twee medeklinkers met een tussenklank (kleefletter), zoals: half, wilg, melk, helm, tulp, slurf, berg, vork, warm, harp en hoorn. De kinderen leren dat die letters aan elkaar ‘kleven’ en dat ze er geen letter tussen moeten schrijven. Het is dus ‘melk’ (en niet ‘melluk’). Een speciaal hakwoord.

Begrijpend lezen
Sinds kern 7 besteden we met regelmaat aandacht aan begrijpend lezen. De kinderen lezen korte tekstjes en leren na te denken over de inhoud, onder andere door zichzelf vragen te stellen en ook stil te staan bij de betekenis van de verwijswoorden (hij, zij, zijn, haar, hem, enzovoorts).

Leesbevordering
We gunnen alle kinderen plezier in lezen, dat is een van de belangrijkste doelen die we nastreven. Er is daarom regelmatig aandacht voor vrij lezen en praten over boeken. In de Bieb in de oefensoftware kunnen de kinderen vragen beantwoorden over de boeken die ze hebben gelezen, ook boeken die ze eventueel thuis hebben gelezen. Dit zijn geen controlevragen, maar vragen om de leeservaring van kinderen te verdiepen. De antwoorden op deze vragen kunnen aanleiding zijn voor een klassengesprek over boeken.

Toetsen
Na kern 9 is er weer een belangrijk toetsmoment. We toetsen hoe vlot uw kind woordjes kan lezen, de spellingvaardigheid, de woordenschat en ook het begrijpend lezen.

Het rekenen gaat letterlijk en figuurlijk met sprongen vooruit. Zo leren de kinderen de sprongen van 2/3/ 5 en 10.

Het optellen en aftrekken tot de 10 wordt uitgebreid naar de 20.

Er worden vaak verhaaltjes bij de sommen bedacht, of we tekenen de sommen.

Naast al het gereken en taal, zijn we ook bezig met bijv. de kanjertraining. We geven elkaar regelmatig complimenten. En we benoemen onze talenten. Zodoende begrijpen we elkaar beter en kunnen we elkaar goed helpen.

Dit was te zien aan het bezoek naar de kinderboerderij. De kinderen hielpen elkaar met de opdrachten, die ze onder begeleiding van ouders hebben uitgevoerd. Het was een hele leuke middag.

We hebben ook nog  gespeeld in de mooie speeltuin.

Nu eerst heerlijk uitrusten in de meivakantie. Iedereen een fijne vakantie toegewenst.

Hartelijke gr. de juffen van groep 3