Groep 1 en 2

woensdag 22 januari 2020

2020 is gestart met allerlei emoties. Deze weken staan de gevoelens en emoties centraal. We hebben het boek: ‘de Moppereend’  behandeld en nu zijn we bezig met het boek: ‘het Kleurenmonster’. Dit monster weet niet zo goed hoe hij zich voelt en alle kleuren op zijn lijf staan voor een gevoel. Rood voor het boze gevoel, geel voor een blij gevoel, groen voor kalmte, blauw voor verdriet en grijs voor bang zijn. Voor jonge kinderen is het heel moeilijk om hun gevoelens onder woorden te brengen. Erover praten en benoemen van wat je ziet en voelt helpt ze daarbij.
We beelden de verschillende gevoelens ook uit. De kanjertraining is hierbij natuurlijk erg belangrijk. Ze leren letten op iemands gezichtsuitdrukking. Hoe kijkt iemand als hij iets niet leuk vindt of als hij verdriet heeft en wat kun je doen om te helpen. De kinderen schilderen hun een monster in de kleur van hun eigen gevoel. Verder zijn ze bezig geweest met het maken van een verhaaltje in de vorm van een boekje. Onder leiding van Chantel van Coda hebben de kinderen n.a.v het boek ‘de Moppereend’ bedacht waar ze zelf mopperig van worden en daar tekeningetjes van gemaakt. Deze verhaaltjes worden nog uitgewerkt en gefilmd.