De start in 7/8!

donderdag 9 september 2021

Alweer bijna twee weken zijn we op school!
We hebben vorige week veel gedaan met kanjertraining en elkaar leren kennen.
Ik ben blij om te zien hoe de leerlingen dat met elkaar oppakken en hoe fijn de sfeer is in de groep! Hier hebben we het veel gehad over je veilig voelen in de klas, jezelf mogen zijn in de groep, elkaar vertrouwen en hoe gaan we met elkaar om. We hebben daarin supermooie klassenafspraken gemaakt en hebben een mooi doel om aan te werken de komende weken: Het worden van een gelukkige klas. Ook de geheime vrienden zijn actief en de leerlingen hebben elke week een andere geheime vriend aan we ze stiekem complimentjes moeten geven. Op vrijdag gaan we raden of we onze geheime vriend hebben ontdekt.

Verder zijn we druk met de nieuwe methodes.
We moeten soms nog flink puzzelen met tijd en alles wat er bij de methodes komt kijken.
Maar ik moet zeggen dat ik enorm trots ben op hoe de leerlingen alles oppakken!
Ze hebben alles supersnel door en kunnen snel schakelen tussen de verschillende nieuwe vakken.
Ik krijg veel reacties terug dat het fijn is om weer op papier te werken en zie ook voor een aantal al verschil in de verwerking van de leerstof! Bijvoorbeeld: Rekenen op papier is veel leuker en makkelijker, nu kan ik niet meer gokken op de tablet en de filmpjes met taal zijn leuk. De Classdojo monsters zorgen ervoor dat we binnenkort als het goed is onze eerste beloning te pakken hebben met de hele groep.

Ook met schrijven zijn we dit jaar gestart met blokletters.
Dat betekent dat er blokletters in de schrijfschriften worden geschreven om ook daarin te oefenen en te ontwikkelen zodat er later een keuze kan worden gemaakt voor het eigen handschrift. In andere schriften zoals taal en dictee mogen de kinderen gewoon aan elkaar blijven schrijven.

De kinderen hebben alvast een datum voor de boekbesprekingen en spreekbeurten meegekregen, maar we starten hier pas mee na de herfstvakantie. Zo hebben de eersten genoeg tijd om bezig te zijn met de voorbereiding hiervan. Mocht er thuis geen mogelijkheid zijn om dit te maken, dan mag dat in overleg ook altijd op school. Hetzelfde geldt voor huiswerk. We willen eerst lekker starten en werken met de methodes en zullen dus pas later huiswerk meegeven. Hierin is er ook mogelijkheid om een middag iets langer te blijven en het vast op school te maken als dit thuis niet lukt.

Al met al zijn we dus superfijn gestart!
Mochten er toch vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag via de mail, Parro of als de deur van het lokaal openstaat in de klas.

Groetjes Juf Naomi en Juf Linda