Kind en maatschappij

Schoolmaatschappelijk werk

Als ouders of opvoeders vragen hebben, dan kunnen zij aankloppen bij het Schoolmaatschappelijk Werk afd. Zuid. U kunt er terecht voor vragen over opvoeding maar ook voor allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld als u problemen heeft met geld, relaties, uw buren of andere zaken.

Vertrouwenspersoon van school

Als kinderen vragen hebben die zij niet willen stellen aan hun eigen ouders, kunnen zij ook op school terecht. Het kan gaan om kleine en grote vragen. Iets waarvan het kind wakker ligt of iets wat gewoon even lastig is. Het maakt niet uit, ieder kind bieden wij een luisterend oor. Leon Timmer (leerkracht 6/7) is hiervoor de aangewezen persoon. De kinderen kunnen, als het nodig is, gewoon zelf op hem afstappen.

Brede School Zuid West

Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband Brede School Zuid West.

De Brede School Zuid West richt zich op kinderen van 0-12 jaar die in de buurten de Heeze, Westenenk en Winkewijert wonen, naar school gaan of de kinderopvang bezoeken en hun ouders/verzorgers. Doel van de Brede School is het vergroten van de ontwikkelingskansen van de kinderen. De Brede School biedt hiervoor allerlei laagdrempelige activiteiten dicht bij huis. Er wordt veel gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van de samenwerkende partners in de wijk. Er vinden ook regelmatig activiteiten plaats in ons schoolgebouw.

In de werkgroep van Brede School Zuid West doen mee: Basisscholen de Rietendakschool, de Eendracht en de Willem van Oranje, KIDSBASE, Kinderopvang OOK, Kindercentrum.nl, GGD Gelre Ijssel, VĂ©rian, Maatschappelijke Dienstverlening Veluwe, Accres Sportstimulering, Markant, CODA en Wisselwerk.

Andere samenwerkingspartners zijn: Mudanthe, Markant, ACCRES, DE Praktijkschool, ROC Aventus, Wijkraad Zuid, Muziekvereniging de Eendracht, Scoutingvereniging Balmoral, Sportschool Josine, De Graanhof, Centrum voor Jeugd en Gezin, Sportverenigingen en Dansvereniging Phoenix.

Regelmatig besteden we in de lessen aandacht aan het onderwerp kind en maatschappij. Dit gebeurt soms door middel van gastlessen en excursies maar ook binnen de methodegebonden lessen in de groep.